دیدبان حقوق بشر امروز در گزارش تازه خود اعلام کرده است که ۶۰ درصد دختران افغانستان از آموزش محروم هستند.

60 درصد دختران افغانستان از آموزش محروم هستندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دیدبان حقوق بشر امروز در گزارش تازه خود اعلام کرده است که ۶۰ درصد دختران افغانستان از آموزش محروم هستند و ۴۱ درصد مکاتب در افغانستان نیز ساختمان ندارند.

در این گزارش آمده است که دست‌کم ۳.۵ میلیون دختر واجد شرایط مکتب که بیش از ۶۰ درصد کل دختران افغانستان را تشکیل می‌دهند نمی‌توانند به مکتب بروند. بر اساس این آمار از هر سه دختر یکی از آنان به امکانات آموزشی دسترسی ندارد.

گزارش دیدبان حقوق بشر نشان می‌دهد که ۴۱ درصد مکاتب افغانستان ساختمان ندارند و برخی مکاتب از محل زندگی کودکان به قدری دور است که این افراد از رفتن به مکتب محروم می‌شوند.

در این تحقیق، ناامنی، فقر و افزایش آوارگان داخلی به عنوان دلایل اصلی عدم دسترسی دختران به مکاتب عنوان شده است. عدم موجودیت آموزگاران زن در مکاتب دلیل دیگری است که دختران را از رفتن به مکاتب بازداشته است.

در گزارش تصریح شده که از میان تمامی آموزگاران تنها ۲۰ درصد آنان زنان هستند و سنت‌های حاکم بر جامعه باعث شده اشتیاق دختران نسبت به آموزش کاهش پیدا کند.

لیزل گیرنهولتز، مسئول حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر گفته است که باید زمینه رشد زنان در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش رهبری تقویت شود.

سازمان دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواستار حل مشکلات سد راه دختران شده و تأکید کرده در چند سال گذشته حکومت وحدت ملی در این بخش پیشرفت قابل ملاحظه‌ی داشته اما تلاش باید ادامه پیدا کنند.

این درحالی است وزارت معارف افغانستان یک هفته قبل در روز جهانی دختر اعلام کرد که در سراسر کشور دست‌کم ۲.۵ میلیون دختر از رفتن به مکاتب بازمانده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: دختران ، افغانستان ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.