معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تولید بیش از ۲۳ هزار تن آفتابگردان آجیلی در سال زراعی جاری در استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛عبداله فتح اله زاده معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری سطح زیر کشت تخمه آفتابرگردان آجیلی در کشت اول ۱۵ هزار و ۸۳۴ هکتار بوده است، افزود: امسال با عملکرد متوسط یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم درهر هکتار طی کشت اول ۲۳ هزار و ۷۵۱ تن آفتابگردان درآذربایجان غربی برداشت شده است.
وی ادامه داد: در کشت دوم این محصول ۶۶۰ تن تخمه آفتابگردان آجیلی با سطح زیر کشت ۵۵۰ هکتار، در استان برداشت شده است.
فتح اله زاده با اشاره به ارقام تولیدی آفتابگردان آجیلی در آذربایجان غربی تصریح کرد: اغلب از توده‌های بومی منطقه از جمله پسته ای، قلمی، دورسفید کشت می‌شود و در تولید این محصول در حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ بهره بردار و کشاورز فعالیت دارند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۱۴ هزار و ۹۴۱ هکتار تخمه کدوی آجیلی در استان کشت شده است، اظهار کرد: با متوسط عملکرد ۹۰۰ کیلوگرم در هرهکتار، امسال ۱۳ هزار و ۴۴۷ تن تخمه کدوی آجیلی در آذربایجان غربی برداشت شده است.
وی گفت: تخمه کدوی گوشتی (همدان)، مشهدی (ریز)، قلمی و محلی ارقام مورد کشت در سال زراعی جاری در استان بوده که ۱۱ هزار بهره بردار در این زمینه فعالیت داشتند.
فتح اله زاده با اشاره به اینکه بازار عرضه و فروش آفتابگردان و کدوی آجیلی تولیدی استان، میدان خشکبار خوی است تصریح کرد: با وجود فعالیت افراد زیادی در تولید، فرآوری و فروش محصولات مذکور، این محصولات اشتغالزایی زیادی برای استان و حتی کشور دارد.
وی با بیان اینکه تخمه آفتابگردان و کدوی آجیلی به بازار‌های داخلی و خارج از کشور صادر می‌شود، بیان کرد: طی سال‌های اخیر بدلیل واردات تخمه‌های آفتابگردان و کدوی بی کیفیت، موجب کاهش قیمت محصول داخلی، عدم سود دهی مناسب و دلسردی کشاورزان شده است که لازم است با توجه به تولید مازاد بر نیازاین محصول متولیان امر از واردات این محصولات جلوگیری کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برگزاری جشنواره در سطح استانی و حتی ملی می‌تواند نقش بسزایی در معرفی، بازاریابی و عرضه این محصول ایفا کند.

انتهای پیام/م

اشتغال ۱۱ هزار بهره بردار در زمینه زراعت کدو آجیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.