رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اختصاص بیش از ۷۰ درصد تولیدات زراعی آذربایجان غربی به محصولات کشت بهاره خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ اسمعیل کریم زاده با بیان این مطلب افزود: برآورد می شود در حدود 260 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصولات زراعی بهاره برود که از این میزان 190 هزار هکتار آبی و 70 هزار هکتار دیم است .
وی اظهار کرد: عمده محصولات زراعی کشت بهاره در استان شامل چغندر قند، ذرت، حبوبات، سبزی و صیفی ، محصولات علوفه ای و آفتابگردان است.
کریم زاده درباره توزیع نهاده های کشاورزی اضافه کرد: اقدامات و تعمهیدات لازم برای تهیه کودها و نهاده های مورد نیاز، بذور اصلاح شده، ماشین آلات و ادوات کشاورزی در این راستا انجام شده است و کشاورزان می توانند با مراجعه به مراکز توزیع بذر و کود نسبت به تامین نهاده های مورد نیاز خود اقدام نمایند.
وی تصریح کرد: بیش از 70 درصد تولیدات زراعی استان مربوط به محصولات کشت بهاره است و اولین محصولاتی هم که مورد کشت قرار می گیرد چغندر قند و یونجه می باشد که کشت بیش از 50 درصد محصول چغندر قند از اواخر اسفند ماه آغاز شده و تا اواخر فروردین ماه سال جاری ادامه دارد و کشت یونجه نیز تا اواسط اردیبهشت ماه به طول می انجامد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه بیشترین میزان تولیدات زراعی استان مربوط به محصولات بهاره است ، نیاز است که بسترهای لازم جهت افزایش رغبت کشاورزان نسبت به بیمه نمودن محصولات کشاورزی با اقدامات ترویجی و تشویقی در این زمینه افزایش یابد .
وی خاطر نشان کرد: کشاورزان باید سعی کنند کشت محصولات را به موقع انجام دهند و تاریخ کشت را رعایت کنند تا تولید محصولی با کیفیت را داشته باشند و در این راستا از بروز خسارت و وقوع سرمای دیررس بهاره جلو گیری شود .
کریم زاده ضمن تاکید بر اینکه رعایت زمان و الگوی کشت و توجه کشاورزان به توصیه های ترویجی و استفاده از ارقام زودرس و کم آب بر در کشتهای بهاره ضروری بوده ، اضافه کرد: از زارعین عزیز استان درخواست می شود از همین الان نسبت به آماده سازی بستر کشت زمین خود اقدام نمایند تا به محض اینکه شرایط آب و هوایی مساعدشد نسبت به کشت مزرعه خود اقدام کنند تا با تاخیر درکشت و کاهش تولید مواجه نشوند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.