معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ایران در تاریخ استانداردسازی برای نخستین بار رتبه ۲۳ دنیا را کسب کرد، گفت: امسال موفق به تدوین ۳۵ هزار استاندارد در کشور شدیم.

تدوین ۳۵ هزار استاندارد جدید در کشور/ ایران رتبه ۲۳ دنیا در بحث استانداردسازی را داردبه گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  ، جهانبخش سنجابی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد که در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: فارغ از شعار امسال استاندارد «استاندارد‌ها شهر‌ها را هوشمند می‌کنند» یکی از نماد‌های استاندارد آینده‌نگری است.

این مقام مسئول با اشاره به مطالعات بین‌المللی روی کشور‌های پیشرفته، خاطرنشان کرد: اساس توسعه هر کشوری بر پایه، سه ضلع مثلث، استانداردسازی، مدیریت کیفیت و رقابت‌پذیری است.

سنجابی با بیان اینکه دو بند از ۲۴ بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی همین سه ضلع مثلث یاد شده است، افزود: اصلاح الگوی مصرف زمینه دو امر «رقابت پذیری و مدیرت کیفیت» را فراهم می‌کند که در بند ۸ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است.

وی به سه رویکرد در نظام استانداردسازی کشور اشاره کرد و افزود: این سه رویکرد شامل خوداظهاری در استاندارد سازی، خود کنترلی در استانداردسازی، دگر کنترلی و برون سپاری در استانداردسازی و تبدیل کردن استاندارد به مطالبه مردم است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، با بیان اینکه همه کالا‌ها و خدمات باید مشمول استاندارد قرار گیرند، اظهار کرد: ۸۰ تا ۸۴ هزار کالا و خدمات در کشور باید مشمول استاندارد شوند و این امر فقط درسایه استانداردسازی تولیدات و تلاش همه تلاشگران این عرصه میسر می‌شود.

سنجابی با بیان اینکه ما از سال ۸۳ تا ۹۳، حدود ۱۰ سال در روند استانداردسازی در کشور دچار وقفه بودیم، عنوان کرد: این روند اکنون سیر روبه رشدی پیدا کرده و نظام استانداردسازی کشور در حال حاضر رو به پیشرفت است.

وی با بیان اینکه در تاریخ استانداردسازی، برای نخستین بار ایران رتبه ۲۳ را در دنیا کسب کرد، بیان کرد: رتبه اول استانداردسازی در منطقه را کسب کرده‌ایم و مفتخریم که امسال تعداد ۳۵ هزار استاندارد در کشور تدوین شده است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.