معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:پیش بینی می شود امسال 2 هزار و 500 تن محصول زراعی آفتابگردان در استان خراسان شمالی برداشت می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛ محمد جواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری، 2 هزار و 400 هکتار از مزارع این استان زیر کشت آفتابگردان رفت که به دلیل کاهش 40 درصدی بارندگی در سال زراعی و کاهش 70 درصدی بارندگی در فصل بهار و تابستان سطح زیر کشت 22 درصد کاهش داشت.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 3 هزار و 60 هکتار از مزارع این استان زیر کشت آفتابگردان قرار گرفت گفت: هم اکنون دو سوم آفتابگردان در استان خراسان شمالی دیم است و به خاطر سرمازدگی سال قبل که قسمتی از مزارع کلزا از بین رفت آفتابگردان کشت شد.

تشکری مانه و سملقان، گرمه و بجنورد را از مناطق عمده کشت این محصول در استان عنوان کرد و افزود: امسال برای کشت این محصول 9 رقم بذر در این استان توزیع شد که 5 رقم آن وارداتی و خارجی و 4 رقم داخلی بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، 654 تن محصول آفتابگردان با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است که 3 مرکز خرید در بجنورد، مانه و سملقان و دشت گرمه تا پایان آذرماه فعال می باشد.

تشکری افزود: قیمت تضمینی هر کیلوگرم آفتابگردان با 2 درصد افت مفید و 9 درصد افت غیر مفید، 26 هزار و 640 ریال است که بعد از خرید به کارخانه های روغن گیری حمل می شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار این محصول در شیروان و فاروج توسعه داده شد گفت: کشت اول آفتابگردان اوایل اردیبهشت ماه و کشت دوم انتهای خرداد و تیرماه انجام می شود و برداشت آن با توجه به مناطق اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

انتهای پیام/آ

کاهش 22 درصدی سطح زیر کشت آفتابگردان در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.