وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعالی و صیانت از هویت اسلامی از اهداف ماست و گفت و گو یکی از شعار‌های محوری ما برای نقطه اصلی تعامل با فسلفه اسلامی است.

هدف ما تعالی و صیانت از هویت اسلامی است. به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین اجلاس مدیران عالی مجمع عالی حکمت اسلامی در مجتمع ولایت افزود: امتداد حیات اجتماعی فلسفه و حکمت اسلامی باید وجود داشته باشد که یکی از این حوزه‌هایی که به این امتداد می‌تواند کمک کند، همین حوزه فرهنگ و هنر است.


وی با بیان اینکه به همین منظور و برای رسیدن به یک تعریف و مناسبات وزارتخانه و مجمع عالی حکمت باید یک طرح واره را در دستور کار قرار دهیم، تصریح کرد: در چند حوزه مناسبات فسلفه و حکمت اسلامی با فرهنگ و هنر ارتباط و نقطه تلاقی وجود دارد که سودمند است که محور نخست گفت و گوی اصحاب فسلفه و حکمت با اصحاب فرهنگ و هنر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:گفت و گوی فرهنگی یک شعار جدی در برنامه وزارتخانه استو گفت: وگوی اصحاب فرهنگ و هنر و فسلفه و حکمت هر دو نیازمند این تعامل هستند که این تعامل می‌تواند به امتداد فلسفه و حکمت اسلامی نیز کمک کند.

صالحی ادامه داد:باید از تمام ظرفیت‌های موجود در گفتگوی فلسفه و حکمت اسلامی با ادبیات، نمایش، شعر استفاده شود که مثلا می‌توان از شعر شاعرانی که علاقه فلسفی و حکمی دارند میشود به مضامین آن‌ها کمک کرد تا بصورت جدی‌تر استفاده کرد.

وی تصریح کرد: نسل قابل توجهی از جوانان به این هنر تاتر فلسفی گرایش دارند و با این تئاتر‌های فلسفی درگیرند که این گفت و گوی اصحاب فلسفه و اصحاب تئاتر می‌تواند بسیار بر این هنر اثر گذار باشد.

صالحی با اشاره به اینکه امروز فسلفه فضای مجازی و فسلفه و فضای مجازی نیز دامنه متنوعی دارد، افزود: گفت و گو بین اصحاب این دو بخش می‌تواند به تعامل طرفین کمک کننده باشد.

صالحی با بیان اینکه حوزه دیگر قابل گفت و گو، گفت و گوی اصحاب فلسفه و حکمت اسلامی با اصحاب فعال در حوزه کودک و نوجوان است، زیرا که سرخط‌های بنیان معرفتی در این دوره شکل می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این ارتباط در حوزه‌های فیلم، شعر، نمایش، کتاب کودک و نوجوان و... بسیار وسیع است و امروز در کشور ما مسیر فلسفه برای کودک و نوجوان در حال شکل گیری است، اما نه از منظر حکمت اسلامی، زیرا هنوز ارتباط خوبی بین اصحاب فلسفه و حکمت اسلامی با فعالان حوزه کودک و نوجوان وجود ندارد که این امر نیازمند گفت و گو است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص گفت و گوی اصحاب حکمت و فلسفه اسلامی با اصحاب فرهنگ گفت: این یک فرصت است که شعار وزارتخانه و برنامه ما در مجلس نیز همین گفت و گوی فرهنگی، حقوق فرهنگی و هویت فرهنگی بوده است. هدف ما نیز تعالی و صیانت از هویت اسلامی است که می‌تواند نقطه اصلی تعامل ما با فسلفه باشد و مجمع عالی حکمت اسلامی نیز می‌تواند پایگاهی برای راه اندازی این اتاق گفت: وگو باشد.

صالحی گفت:باید گفت: وگوی خود با جهان را جدی‌تر بگیریم، شاخه دیگری که مجمع و جریان حکمت اسلامی می‌تواند در این حوزه به ما کمک کند، مساله فلسفه و حکمت اسلامی و هویت است.

وی با اشاره به اینکه ما در خطر تهاجم و خطر و شکاف‌های هویتی هستیم، ادامه داد: اینکه فسلفه و حکمت اسلامی برای بقای هویت ایرانی و اسلامی ما می‌تواند کمک کند و امری مهم و موثر است که این مساله می‌تواند هم در حوزه نظریه پردازی و هم برای الگوسازی سبک زندگی استفاده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما دغدغه هویت داریم و می‌توانیم از همین حوزه حکمت اسلامی به عنوان یک منبع امیدوار باشیم که بتوانیم به این هویت بپردازیم و مساله هویت برای ما یک مسله جدی است.

صالحی با تاکید بر اینکه فسلفه و فرهنگ عمومی نیز امر مهمی در حامعه است، ادامه داد: ما در حوزه اخلاق عمومی صد‌ها مساله و عنوان داریم که فلسفه با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند و آنچه که می‌تواند برای اخلاق بنیان ساز باشد، همین نگاه معرفتی ما به اخلاق عمومی است.

وی بر لزوم برخی بازآفرینی‌ها در میراث فلسفلی اسلامی تاکید کرد و گفت: ما می‌توانیم در همان سنت خود این حرف‌ها را بازخوانی برای دوره مدرن کنیم و آسیب‌های اجتماعی جامعه ما گسترده است که بخشی از این امر به حوزه فلسفه بازمی گردد و فسلفه می‌تواند در این بخش تبیین و توصیف داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فسلفه و فرهنگ دینی محور دیگری است که اهمیت دارد که فسلفه در حقیقت حکمت متدینانه است و هر چقدر تدین بیشتر باشد، فلسفه عمیق‌تر است و فسلفه اسلامی با تدین همراه است.
 
وی گفت: این‌ها شاخه‌هایی از ارتباط بین حوزه فسلفه و حکمت اسلامی با فرهنگ است و آن نگاهی که مقام معظم رهبری به مجمع عالی حکمت اسلامی دارند به عنوان باشگاه عقلی کشور، مساله مهمی است و عملا بخش‌های مهمی از مجموعه‌های اندیشه‌ای کشور با این فضا ارتباط دارند که برای شکل گیری این مناسبات بین فلسفه اسلامی با فرهنگ می‌تواند طرح واره‌ای تدوین کردیم و در گام دوم هم باید کارگروهی اجرایی برای این منظور راه اندازی نمود.

انتهای پیام// ف. غ
 

پایان اولین اجلاس مدیران عالی مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.