رئیس صندوق رفاه دانشجویان از ایجاد فرصت‌های اشتغال به عنوان ضروری‌ترین نیاز حال حاضر کشور خبر داد.

ایجاد فرصت‌های اشتغال؛ ضروری‌ترین نیاز حال حاضر کشوربه گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ذوالفقار یزدان‌مهر مشاور وزیر و رئیس‌ صندوق رفاه دانشجویان در بیست و ششمین نشست‌ رؤسای پارک‌های علم و فناوری که در وزارت علوم در حال برگزاری است با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری با هدف توسعه فناوری و کسب و کارهای‌ دانش‌ محور و فناورانه‌ تشکیل‌ شده‌اند، اظهار کرد: این ظرفیت عظیم می‌تواند ما را به توسعه متوازن‌ در کشور و به کارگیری‌ نتایج حاصل از علم و فناوری و نوآوری برساند.

مشاور وزیر و رئیس‌ صندوق رفاه دانشجویان، گفت: در حوزه صنعت و خدمات‌ با مدیریت صحیح‌ و سیاستگذاری‌ درست پارک‌های علم و فناوری می‌توان این امید را داشت که تا حدی کمبودهای‌ ممکن را حل کرد؛ به گونه‌ای که این پارک‌ها علاوه بر فراهم کردن  امکان فعالیت شرکت‌های کوچک و نوپا در یک محیط اقتصادی برای انتقال توسعه فناوری‌ و تولید توأم با ارزش‌ افزوده بالا کارهای مهمی را انجام دهند.

وی در خصوص نقش پارک‌ها و مراکز رشد‌ در ظرفیت‌سازی برای ورود به بازار کار، خاطرنشان کرد: یکی از نقش‌های بسیار مؤثری‌ که مراکز رشد مورد حمایت پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها دارند، این است که با کاهش ریسک‌ هزینه‌ای و افزایش ظرفیت برای ورود دانش‌آموختگان کارآفرین‌ به بازار و تقویت اعتماد به نفسشان‌ تشکیل‌ شده‌اند.

یزدان‌مهر تصریح کرد: صندوق‌ رفاه دانشجویان وزارت علوم‌ با بیش از 40 سال سابقه‌ تنها متولی رسمی‌ است که به دانشجویان کشور‌ تسهیلات را ارائه می‌دهد‌. رشد استعدادها و تأمین رفاه لازم‌ برای دانشجویان مستعد‌ و کم بضاعت‌ اقدام گسترده‌ای است که در حوزه معیشتی‌ انجام شده است.

وی ادامه داد: مأموریت اصلی صندوق رفاه تأمین بخشی از نیازهای‌ دانشجویان است تا با دغدغه‌ و نگرانی‌ کمتری به تحصیل بپردازند‌. مأموریتی‌ که تاکنون در زمینه خدماتی مانند رفع نیازهای‌ ضروری مانند خوابگاه‌، تغذیه و اعطای‌ وام محقق شده است.

حمایت از اشتغال دانشجویی برای پیشرفت دانش مهارت‌ کارآفرینی‌

مشاور وزیر و رئیس‌ صندوق رفاه دانشجویان ضمن اشاره به ایجاد فرصت‌های اشتغال‌ که از مهم‌ترین‌ ضرورت‌های حال حاضر کشور است‌، اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان حمایت از اشتغال دانشجویی را به منظور توسعه  و پیشرفت دانش مهارت‌ کارآفرینی‌ با عنوان حمایت از کارآفرینی‌ دانشجویی در برنامه خود قرار داده‌ تا از این طریق بتواند برای آماده کردن دانشجویان و محک‌ زدنشان‌ قبل از ورود به کار اقداماتی انجام دهد.

یزدان‌مهر ضمن خاطرنشان کردن اینکه در راستای ترویج کار‌آفرینی 2 مصوبه‌ تصویب‌ شده است، گفت: بر اساس مصوبه اول به منظور حمایت از دانشجویان کارآفرین‌ ایده و طرح‌های دانشجویی در مسیر اشتغال و تولیدات‌ دانشجویی‌ صندوق رفاه دانشجویان‌ می‌تواند از طرح‌ کارآفریین‌ که از طریق‌ مراکز‌ رشد انجام می شود با مشارکت‌ مالی اعطای کمک و یا پرداخت تسهیلات‌ با سود حداقلی‌ حمایت‌ کند.

وی ادامه داد: به منظور حمایت از دانشجویان کارآفرین‌ به طرح‌هایی که اجرایی بودن آنها مورد تأیید است تسهیلاتی‌ تا سقف‌ چهار درصد‌ تعلق‌ می‌گیرد؛ ما با اخذ لیست‌ شرکت‌هایی که دانشجویان را می‌توانیم‌ در آنها به کار گیریم‌ می‌دانیم‌ در مواردی‌ که صاحبان  طرح متقاضی مشارکت‌ با صندوق رفاه در اجرای طرح خود باشند، کمیسیون سرمایه‌گذار صندوق رفاه پس از بررسی‌های لازم‌ اقداماتی را انجام می‌دهد.

مشاور وزیر و رئیس‌ صندوق رفاه دانشجویان در خصوص مصوبه دوم، اظهار کرد: حمایت و توسعه کارگاه‌های مهارت‌محور، تولیدی، کارآفر‌ین و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی‌ اجازه دارند‌ نسبت به پرداخت تسهیلات‌ در قالب‌ مشاع‌ مالی، اعطای‌ وام قرض‌الحسنه ، ارائه تسهیلات با سود حداقلی‌ به دانشگاه‌ها اقدام نمایند‌.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه به منظور حمایت از کارگاه‌ها و شرکت‌هایی که طرح‌های توجیحی‌ کسب و کارهای‌ آنها به تأیید حمایت صندوق رفاه برسد و بر اساس اینکه‌ چه نسبتی‌ از افراد شاغل در آن طرح دانشجو باشند‌ تسهیلاتی به این مراکز تعلق‌ خواهد گرفت.

یزدان‌مهر در خصوص امکان سرمایه‌گذاری صندوق رفاه در مشارکت‌ها خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که ظرفیت‌ سرمایه‌گذاری در طرح‌های دارای توجیح‌ اقتصادی‌ از طریق‌ کمیسیون‌ سرمایه‌گذاری صندوق‌ رفاه دانشجویان فراهم است و این صندوق آمادگی دارد در مواردی که کارگاه‌ و یا شرکت‌های دانش بنیان متقاضی  مشارکت‌ در اجرای طرح خود باشند‌ در حوزه سرمایه‌گذاری و تأمین‌ یا توسعه بازار همکاری کنند.

وی در پایان یادآور شد: با همکاری‌های متعدد توانستیم برای پرهیز از حواشی فرصت‌ سوز در حوزه سرمایه‌گذاری و درآمدزایی‌ به سمت آموزش عالی سوق دهیم یعنی سرمایه‌گذاری متناسب‌ با ماهیت‌ را انجام دادیم و با مشارکت‌ مالی توسط یک شرکت‌ دانش بنیان در حال تولیدات بسیار هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار