مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره برخی شرکت‌های تبلیغ کننده دستگاه‌های تصفیه آب و فریب کاری آنها هشدارد داد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  معاونت بهداشت، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره برخی تبلیغات دستگاه‌های تصفیه آب طی اطلاعیه ای به مردم هشداد داد.

متن اطلاعیه معاونت بهداشت، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره تبلیغات دروغین دستگاه های تصفیه آب به شرح زیر است:

 شرکت‌های تبلیغ کننده دستگاه‌های تصفیه آب برای فریب اذهان عمومی از بابت آلوده جلوه دادن آب آشامیدنی و فروش دستگاه‌های خود، اقدام به ساخت فیلم‌های تبلیغاتی می‌کنند، در این فیلم‌های تبلیغاتی، آب آشامیدنی شبکه لوله کشی را با الکترود‌های تجاری (آهن –آلومینیوم) الکترولیز می‌کنند. آب دارای املاح با الکترود‌های تجاری (آهن و آلومینیوم) باعث تولید رنگ و لجن در اثر آزادسازی یون‌های آلومینیوم و آهن و منجر به تولید آبی کدر و سیاه می‌شود که به تصور اشتباه، ناخالصی‌های آب است.

در حالی که رسوبات تشکیل شده ناشی از واکنش یون‌های آزاد شده از الکترود‌ها با آب مورد آزمایش است و استفاده‌های سودجویانه از این الکترولیز می‌شود. تمام آب‌ها شامل آب‌های سطحی و زیرزمینی حاوی یون‌هایی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سولفات، کلرور، فلوراید و... هستند که اغلب ناشی از انحلال مواد معدنی در آب است و وجود آن‌ها در صورتی که در محدوده مجاز باشند، برای سلامت مفید است.

انتخاب نوع تصفیه آب بر اساس ویژگی‌های آن است و این کار را متخصصان انجام برای آب‌هایی که در شبکه عمومی شرکت‌های آب و فاضلاب تامین می کند انجام می شود و معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بر ان نظارت می‌کند و نیازی به تصفیه آب اضافی نیست و در صورت لزوم این کار  را تامین کنندگان آب انجام می‌ دهند.

از طرف دیگر سامانه‌های تصفیه آب در شبکه‌های عمومی را  به طور دائم  کارشناسان شرکت‌های آب و فاضلاب در معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحت کنترل و آزمایش قرار  می دهند و در صورتی که در سامانه‌های تصفیه آب خانگی این کنترل‌ها انجام نشود و به هر دلیلی دچار مشکل شوند آب بی کیفیت و حتی آلوده در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

برخی از دستگاه‌های تصفیه آب، املاح را که برای سلامتی مفید هستند به شدت کاهش می‌دهند همچنین در صورت نگهداری نادرست از این دستگاه‌ها بار میکروبی آن افزایش پیدا می کند و به دلیل حذف کلر آب با آلودگی ثانویه مواجه می شود؛ لذا به شهروندان توصیه می‌شود که در مناطقی که آب را شرکت‌های آب و فاضلاب تامین می کند که مورد تایید مقامات بهداشتی است نیازی به استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب نیست و وزارت بهداشت نیز هیچکدام از این دستگاه‌ها را  تایید نمی کند و توصیه‌ای هم برای استفاده از آن ندارد.

انتهای پیام/

 

اطلاعیه وزارت بهداشت درباره تبلیغات دروغین دستگاه های تصفیه آب

برچسب ها: اخبار سلامت ، تصفیه آب ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
در این دوره بی آبی، لطفا از دستگاه های تصفیه آب بدون پساب استفاده کنید
-
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
نه بابا. من هم پورشه میخام اخه ما هم ادمیم میم میم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
اقای وزارت اب یا بهداشت بیا زاهدان یه لیوان اب از اب لوله کشی بهت بدم بخور اگه سالم برگشتی شهر خودت بعد بگو اب همه شهرها سالم است.
آخرین اخبار