سرپرست وزارت علوم گفت: دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند نقشی محوری در اجرای اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان که مورد تأکید رهبری بوده ایفا کند.

نیاز به اکسیر‌ شجاعت در میان مدیران‌ حس می‌شود/ نقش دانشگاه‌ علمی کاربردی‌ در اجرای اقتصاد دانش بنیانبه گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدضیاء هاشمی‌ سرپرست وزارت علوم صبح امروز در مراسم‌ بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دانشگاه علمی کاربردی که در سالن‌ اجلاس سران برگزار شد اظهار کرد: امروز با افتخار می‌گویم‌ که شهید حججی‌ بزرگوار‌ که با شهادتش‌ افتخاری‌ بزرگ برای کشورمان‌ به دست آورد نامش‌ برای همیشه‌ در میان افکار‌ ماندگار شد‌.

 هاشمی با بیان اینکه تحول جامعه‌ در گرو اقتصاد مقاومتی‌ و اقتصاد دانش بنیان‌ است بیان کرد: کشورمان باید به مسئله مهارت‌ در اقتصاد دانش‌بنیان‌ بیشتر توجه کند و دانشگاه علمی کاربردی‌ در این زمینه می‌تواند نقشی مهم و پررنگی در توسعه و پیشرفت‌ کشور ایفا‌ کند؛ بنا بر فرمایش‌ و تأکید‌ رهبری‌ ما نیازمند‌ اقتصاد‌ دانش‌بنیان‌ و مقاومتی هستیم و دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند به خوبی آن را در جامعه‌ جاری کند.

 وزیر علوم ادامه داد: ما باید در زمینه اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی‌ اهتمام‌ جدی داشته باشیم‌ و دانشگاه علمی کاربردی در این زمینه نقشی محوری‌ دارد.

 هاشمی با بیان اینکه دانشگاه‌ علمی کاربردی دارای نقاط قوت و ضعفی‌ است اظهار داشت: بنا بر گزارش‌های گفته شده بیش از 850 واحد کار تربیت 500 هزار دانشجو را بر عهده دارد و باید‌ در تمام این مراکز رشد کیفی‌ و کمی‌ مد نظر‌ قرار گرفته شود.

 سرپرست وزارت علوم گفت: اگر غلبه‌ کمیت‌گرایی‌ بر کیفیت‌گرایی‌ در دانشگاه‌های کشور چالش محسوب می‌شود اما این مسئله در دانشگاه علمی کاربردی‌ یک آسیب‌ تلقی‌ می‌شود.

واحدهای دانشگاه علمی کاربردی که از مدار خارج شده‌اند را به مسیر واقعی برگردانید

وی در ادامه با اشاره به اینکه در یک زمانی با توجه به جمعیت‌ زیاد جوان کشور‌ ایجاب‌ می‌کرد که دانشگاه توسعه پیدا کند‌ اما امروزه‌ مسئله کیفیت همراه با کمیت‌ نیز مهم است گفت: من از رییس دانشگاه علمی کاربردی می‌خواهم که واحدی که از ممنوعیت و مدار خودش‌ خارج شده و دارای استانداردهای‌ لازم نیست را به مسیر واقعی و از پیش تعریف‌ شده خود برگرداند زیرا مأموریت‌گرایی یک مسئله مهمی در دانشگاه علمی کاربردی‌ محسوب می‌شود و این مرکز آموزشی اساساً بر همین اصل راه‌اندازی شده است.

سرپرست وزارت علوم‌ با بیان اینکه در راستای‌ صیانت  از مأموریت‌ها تلاش ویژه‌ای صورت گرفته و وزارت علوم تمام حمایت‌های خود را در این زمینه‌ انجام می‌دهد، اظهار کرد: امروزه‌ نیاز به اکسیر‌ شجاعت در میان مدیران‌ حس می‌شود و به نظر من‌ مدیر‌ باید با شهامت و با جسارت‌ تصمیم بگیرد؛ اگر واحدی‌ از مدارش‌ خارج‌ شده آن را به مسیر اصلی خود برگردانده‌ و تمام خلأ‌ها را پر کند‌ و با تمام ظرفیت‌ خود به سمت دانشگاهی‌ کارآفرین‌، مهارتی‌ حرکت کند‌.

 هاشمی تأکید‌ کرد: ما امروزه نیاز به مهارت و آموزش‌های مهارتی داریم و خوشبختانه در زمینه تولید دانش از وضعیت خوبی برخوردار بوده و تعداد مقالات و کارهای‌ علمی و رتبه‌های جهانی ما قابل قبول است اما در عرصه‌ مهارت نیاز به کار بیشتری‌ داریم‌ که این کار فقط با شاخص‌های علمی و مأموریت‌گرایی و با تلاش مدیران انجام می‌شود، به نظر من مأموریت دانشگاه علمی کاربردی فقط‌ در خصوص ارتباط با صنعت‌ نبوده بلکه باید با تلاش، همدلی و هم‌افزایی و حمایت‌ همه جانبه‌ از طرف‌ تمام قوای کشور‌ سعی در ارتباط بیشتر با صنعت‌ و ایجاد اقتصاد دانش بنیان‌ کنیم.

وی ادامه داد: حواشی مخرب پیرامون دانشگاه‌ها باید کنترل شود و در این زمان این کشور نیازمند همدلی و هم‌افزایی‌ است، همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم به وضعیت مطلوب‌تری در حوزه علم و فناوری قدم برد‌اریم.

سرپرست وزارت علوم، ادامه داد: دانش و مهارت یکی از استراتژی‌های وزارت علوم محسوب می‌شود تا با افزایش تعامل با صنعت توسعه دانشگاه‌های کشور افزایش یابد‌ و امروز نباید بر روی مدرک‌ دانشگاهی‌ مانور دهیم بلکه باید بر ارتقای‌ کیفیت‌ توجه ویژه‌ای به این مسئله کرده و به آسیب‌های اجتماعی‌ نگاهی دقیق‌تر انجام دهیم زیرا دانشگاه‌ یکی از مسئولیت‌هایش‌ برطرف‌ کردن آسیب‌های اجتماعی است.

دانشگاه علمی کاربردی در زندان‌ها مشغول به آموزش‌ مهارتی

هاشمی خاطر نشان کرد: امروزه‌ چند شعبه دانشگاه علمی کاربردی در زندان‌ها مشغول به آموزش‌های مهارتی هستند و این مسئله نشان دهنده‌ مأموریت‌گرایی و کار‌آفرینی این مرکز آموزش محسوب می‌شود.

 وی یادآور شد: من شخصاً به رییس دانشگاه علمی کاربردی که سابقه طولانی‌ کار در وزارت علوم دارد‌ در خصوص ارتقای  کیفیت و مأموریت‌گرایی‌ گفته‌ام و بدون شک نیز حمایت وزارت علوم در این راستا‌ از این دانشگاه انجام می‌شود و امیدوارم که این دانشگاه‌ با همدلی و هم‌افزایی افراد، مسئولان و خدمتگزاران‌ بتواند به موفقیت‌ بیشتری دست یابد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.