مسئول بخش نفت ستاد فناوری نانو گفت: با استفاده از فناوری نانو محصولاتی را توليد كرده ايم كه بسيار كارآمد هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دهمین دوره از جشنواره دستاورد‌های فناوری نانو در حال برگزاری است. در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان به معرفی این محصولات نانویی می‌پردازد.

سید محمد امین علوی مسئول بخش نفت ستاد فناوری نانو ضمن اشاره به اين موضوع كه مجموعه کار گروه صنعت و بازار به تولید دموی خودروی نانويی پرداخته است اظهار كرد: در این نمایشگاه دمویی از خودرو را ارائه داده ايم. برای مثال چراغ‌هایی که تولید داخل است بعد از گذشت مدتی از عملکردشان دچار زردی و تیره گی می‌شوند این به دلیل لاکی است که در چراغ‌ خودرو استفاده می‌شود یکی از شرکت‌های مجموعه ما موفق به توليد لاکی شد که مورد تایید شرکت پژو است و درحال گرفتن تاییدیه شرکت رنو است.

وي ادامه داد: اين لاک که در تولید چراغ خودرو استفاده می‌شود نزدیک به ۳۵ درصد افزایش خواص در استحکام قطعه دارد و لطمات جاده‌ای و سایش را كاهش داده است . همچنین می‌تواند خواص منفی اشعه یو وی را رفع کند. بر همين اساس با توليد این محصول دیگر نگرانی در خصوص زردی رنگ چراغ‌ها در گذر زمان وجود ندارد.

این مسئول در مجموعه کار گروه صنعت و بازار در خصوص سینه فن خودرو كه يكی ديگر از توليدات حوزه نانو است گفت: سینه فن خودرو قطعه‌ای است که حدود ١٠ كيلوگرم وزن دارد یکی از شرکت‌های زير مجموعه ما وارد کار شد و سعی کرد تا با ترکیب کامپوزیتی از وزن این محصول بکاهد درحال حاضر وزن سينه فن خودرو توسط فناوری نانو نصف شده است اما همان خواص ترکیبات ترموستات را دارد.

علوی در خصوص قطعات داخلی خودرو كه توسط فناوری نانو طراحی شده اظهار كرد: بعضی از قطعات داخلی ماشين مانند داشبورد در برابر سایش مقاوم نيستند شرکت ما موفق شد که با نانو کامپوزیت قطعه‌ای را تولید کند که با ترکیبات نانویی در برابر خط و خش مقاوم باشد. همچنين پارچه‌ روكش خودرو در برابر لک پذیری مقاومت پیدا کرده اند و با یک پوشش آب گریز توانستیم سطح را آسان پذیر کنیم.

وی تصريح كرد: در آینه بغل خودرو سطح جیوه اندودی به كار رفته است که باعث كاهش انعکاس می‌شود. شرکت ما توانست پوشش لایه نازک را تولید کند که جایگزین پوشش جیوه اندود شود و به همين جهت خواص آن کاملا تغییر کرد و بهبود خواص در کنار کاهش آلودگی محیط زیست بوجود آمد.

علوی در پايان يادآور شد: شركت ما در بحث توليد محصولات حوزه نانو بسيار فعال است و علاوه بر اين محصولات يكسری توليدات ديگر نيز وجود دارد كه در حال حاضر در چرخه توليد هستند.


انتهای پيام/

 

جشنواره دستاورد‌های فناوری نانو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار