معاون توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: اگر می‌خواهیم با حاشیه‌نشینی مقابله کنیم باید به روستاییان و عشایر توجه کنیم.

ضرورت توجه به روستاییان برای مقابله با حاشیه نشینیبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی افشانی معاون امور عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر که امروز شنبه( 15 مهر) در محل سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار کرد: در آینده جامعه روستایی باید به عنوان اولویت نخست مورد توجه تصمیم‌سازان قرار گیرد.

وی افزود: روستاییان همواره در طول تاریخ بدون چشم داشت نقش تولید کننده داشتند و این نقش را تا به امروز حفظ کرده‌اند. آنها با انجام این کار در تولید و اشتغال کشور سهم بسزایی داشتند.

افشانی ادامه داد: باید زحمات روستاییان را ارج نهاد و در تمام مراجع تصمیم‌سازی این انسان‌های پرکار در مرکز تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری قرار بگیرند.

معاون امور عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تصریح کرد: اگر امروز همه از معضل حاشیه‌نشینی نگران هستند، مقام معظم رهبری نیز آن را درد اجتماعی دانسته و دولت هم آن را مسئله‌ای سیاسی می‌داند، به این دلیل است که ما به روستا توجه کافی نداشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: روستایی اگر زمانی در غرور زندگی می‌کرد و حاکم طبیعت بود متاسفانه امروز در حاشیه شهر است و همه برای او دل می‌سوزانند بنابراین اگر می‌خواهیم با حاشیه‌نشینی مبارزه شود باید به روستاییان و عشایر توجه ویژه‌ای کنیم.

افشانی ادامه داد: اگر در دوره طولانی خدمات به روستا و روستاییان منتقل و باعث شد آنها در روستاها ماندگار نشوند غفلت از موضوع اشتغال بود، امروز خوشبختانه روستاها از نعمت آب، برق و راه روستایی برخوردار است اما کمتر به مسئله تولید و اشتغال روستاها توجه کرده‌ایم.

معاون امور عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تصریح کرد: برای ایجاد اشتغال در روستا باید به مسئله آموزش توجه ویژه کرد چرا که آموزش زمینه دانش، دانش زمینه دانایی و دانایی هم زمینه توانایی است بنابراین در جامعه روستایی توجه به آموزش کلاسیک و حرفه‌ای ضرورت دارد.

وی گفت: روستاییان نباید در امر کشاورزی باقی بمانند آنها باید به عصر صنعتی سفر کنند و این امر بدون انتقال تکنولوژی به روستاها میسر نمی‌شود.

افشانی خاطرنشان کرد: امروز 38 هزار شورا با 117 عضو در کشور فعالیت دارد و به عنوان نهاد برنامه ریز روستا اهداف را تعیین می‌کند بنابراین تقویت این مجموعه به عنوان وظیفه باید برای دولت مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: خشکسالی اخیر خساراتی به روستاها وارد کرده است از این رو باید تغییر الگوی کشت را در دستور کار قرار داشت چرا که این روش می‌تواند درآمد روستاییان در بخش کشاورزی را افزایش دهد.

وی اضافه کرد:‌ استفاده از تکنولوژی نو برای ایجاد اشتغال باید مورد توجه قرار گیرد در این راستا نقش زنان اهمیت به سزایی دارد، همچنین باید به بندهای اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان کردن اقتصاد عنایتی ویژه کرد، چرا که این امر در روستاها نسبت به شهرها قابل تحقق است.

افشانی در پایان گفت: امیدوارم شورای عالی روستایی ایجاد شود تا کار سیاست گذاری جامعه روستایی را به خوبی دنبال کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار