ارزش صادرات غیرنفتی ایران به عراق  پارسال بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است.

صادرات 6 میلیارد دلاری غیرنفتی از ایران به عراق

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، راجح صابر عبود الموسوی سفیر عراق در تهران در نشست با تجار و صادرکنندگان مازندران در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی مازندران در ساری با انتقاد از پایین بودن میزان صادرات غیر نفتی ایران به عراق افزود: ارزش صادرات غیرنفتی ایران به عراق بیش از ۶ میلیارد دلار بود که با توجه به سطح مناسبات خوب سیاسی و روابط حسنه دو جانبه این مزان صادرات پایین است.

وی با بیان اینکه قوانین دست و پاگیر و کهنه عامل اصلی پایین بودن حجم تجاری بین ایران و عراق است، افزود: جنگ داخلی در عراق و برخی مشکلات امنیتی باعث شد تا فرصتی برای تدوین قوانین جدید فراهم نشود.

عبود الموسوی گفت: امیدواریم در آینده نزدیک با برقراری امنیت کامل در کشورمان، زمینه برای تصویب قوانین جدید برای تسهیل روابط اقتصادی دو جانبه فراهم شود.

سفیر عراق در تهران افزود: نیاز کشور عراق به کالا‌های ایرانی با توجه به مشکلات اقتصادی و ضعف زیرساختی بیش از این است و باید تجار و صادرکنندگان ایران برای ورود بیشتر به عراق تلاش کنند.

وی گفت: حجم صادرات کالا‌های غیرنفتی ایران به عراق می‌تواند چندین برابر میزان فعلی باشد و مسئولان ۲ کشور به خصوص تجار باید تلاش کنند تا این روابط گسترش یابد.

عبود الموسوی در مورد نوسان تعرفه گمرکی در عراق و تبعیض دریافت این تعرفه‌ ها افزود: براساس قوانینی که در زمان رژیم بعث تصویب شد، تعرفه گمرکی برای کالا‌های کشور‌های عربی به عراق صفر تعیین شده است و این قوانین کهنه در فرصت آینده بازنگری می‌شود.

وی گفت: با کاهش میزان درآمد عراق به دلیل کاهش قیمت نفت و تحمیل هزینه‌ های ناشی از جنگ به کشورمان، نیاز است تا به درآمد‌های دیگری از جمله تعرفه گمرکی بیشتر توجه شود و امکان برقراری تعرفه گمرکی صفر برای کشور‌ها وجود ندارد.

سفیر عراق در تهران افزود: ما برای مناسبات تجاری با ایران به دلیل مشترکات دو جانبه و حمایت این کشوراز ما در روز‌های سخت جنگ و ناامنی احترام ویزه قایل هستیم و خواهان گسترش این روابط هستیم.

انتهای پیام/ م

کاهش صادرات مواد غیرنفتی از ایران به عراق  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.