مدیر گروه علوم قرآن جامعةالمصطفی اصفهان یادآور شد: برای هدایت انسان‌ها نیاز به علوم طبیعی نداریم، پس این علوم هدف هدایت بشر نیستند، بنابراین در قرآن هم ادعایی برای جامعیت قرآن در این زمینه نداریم .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی امروز در جلسه پیش همایش جامعیت قرآن در حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: رویکردها نسبت به جامعیت در قرآن متفاوت است، رویکرد حداکثری، حداقلی و اعتدالی از جمله آن‌هاست که چند آیه از قرآن کریم موجب ایجاد آن‌ها شده است.

وی درباره آیه «تبیاناً لکل شی» که در مورد قرآن نازل شده است، افزود: در خصوص جامعیت قرآن کریم و با نگاه کلی‌نگر می‌توان موضوعات بسیاری را استخراج کرد، اگر کسی با استناد به این آیه ادعا کند که قرآن بیان‌کننده همه‌ چیز است، چه جوابی به او خواهیم داد؟ یک مبلغ باید بتواند نسبت به این شبهات پاسخگو باشد.

مدیر گروه علوم قرآن جامعةالمصطفی اصفهان اضافه کرد: این آیه و چند آیه دیگر سبب شده تا سه دیدگاه نسبت به قرآن پدید آید، رویکرد حداکثری شامل اخباریان است که آیات قرآن را بدون چون و چرا و تفکر می‌پذیرند، در رویکرد حداقلی گفته می‌شود که قرآن فقط در باب عبادات جامعیت دارد و در مسائل اجتماعی و سیاسی و علمی حرفی برای گفتن ندارد که نتیجه آن همان تفکر سکولار می‌شود که دین را در مسجد محدود می‌کند اما ما به رویکرد اعتدالی معتقد هستیم.

رضایی با اشاره به اینکه تعبیر کل شی در آیات دیگری نیز آورده شده است، تصریح کرد: برای مثال درباره ملکه سبا از زبان هدهد نقل شده که از همه‌ چیز به بلقیس داده شده بود، اینجا منظور از کل شی همه آنچه است که یک پادشاه به آن نیاز دارد، در مورد تورات هم در قرآن ذکر شده که «تفسیراً لکل شی»، یعنی با این قید می‌گوید که  همه آنچه جامعه یهود به آن نیاز داشته در تورات ذکر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم وقتی کل شی گفته می‌شود هم قیدی با خود دارد، از آنجا که هدف قرآن هدایت است پس تفسیر «تبیاناً لکل شی» هم این است که این قرآن بیان‌کننده همه آنچه است که در هدایت انسان به آن نیاز است.

مدیر گروه علوم قرآن جامعةالمصطفی اصفهان یادآور شد: برای هدایت انسان‌ها نیاز به علوم طبیعی نداریم، پس این علوم هدف هدایت بشر نیستند، بنابراین در قرآن هم ادعایی برای جامعیت قرآن در این زمینه نداریم اما در علوم انسانی ادعای جامعیت در قرآن را داریم که از این طریق وارد انبوهی از اطلاعات می‌شویم و وظیفه داریم آن‌ها را برای اسلامی کردن اقتصاد و دیگر علوم انسانی استخراج کنیم.

رضایی اضافه کرد: شناخت نظام اقتصادی قرآن یا نظام سیاسی قرآن و یا یافتن آموزه‌های قرآن در علوم اقتصادی و سیاسی دو گونه متفاوت استخراج از قرآن است اما وقتی کلمه نظام به میان آمد یعنی صفر تا صد یک علم شامل قواعد، اهداف، اصول، آسیب‌شناسی و منابع آن را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بهتر است حوزه‌های علمیه برای خود کلان‌پروژه تعریف کنند، ادامه داد: این کار در جامعةالمصطفی صورت گرفته است و 12 نفر روی یک موضوع واحد از جنبه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، این‌گونه مفهوم شناسی و مقدمه یکی است ولی به صورت تخصصی به ریز موضوعات مفصل‌تر پرداخته خواهد شد.

 رضایی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک دانش را تعریف کنیم باید صفر تا صد آن را بیان کنیم، اذعان کرد: اگرچه در علوم طبیعی، طب، فیزیک و ... هم در قرآن آیاتی وجود دارد اما نظام فیزیکی در قرآن وجود ندارد چون نیاز هدایت بشر نیست، قرآن می‌گوید در موضوع هدایت «تبیاناً لکل شی» است، هدف قرآن هدایت است و هدایت هم باید در دسترس باشد، اگر بگوییم لوازم هدایت در قرآن است ولی برای بشریت قابل‌ دسترسی نیست، نقض غرض اتفاق خواهد افتاد، اگر به واقع قرآن ادعا کرده است که در مسائل مربوط به هدایت جامعیت دارد، رسالت داریم آن را به جهان عرضه کنیم.

 

انتهای پیام/م

 

رویکردها نسبت به جامعیت در قرآن متفاوت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار