عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از دولت خواست نرخ گندم را براساس تورم تعیین کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دولت برای سال زراعی 96-97 برای یکبار هم که شده براساس میزان تورم نرخ خرید تضمینی را در نظر بگیرد، بیان داشت: در سال‌های اخیر دولت قانون خرید تضمینی را اجرا نکرده و هر سال قیمت اعلامی از سوی دولت بسیار کمتر از قیمت واقعی محصولات بوده و این مساله ظلم به کشاورزان است.

وی تصریح کرد: براساس قانون خرید تضمینی گندم، وزارت جهاد کشاورزی باید در تیرماه هر سال قیمت پیشنهادی خود را به دولت ارائه دهد و دولت نیز باید تا پایان شهریورماه به شکلی قیمت نهایی را اعلام کند که متناسب با افزایش تورم باشد.

پاپی زاده با بیان این‌که به هر میزان که در سال گذشته تورم وجود داشته باید به قیمت خرید تضمینی گندم در سال بعد اضافه شود، اذعان داشت: گرانی‌هایی که در بحث قیمت نهاده‌ها، دستمزد شخم، هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت و غیره اتفاق می‌افتد باید در قیمت خرید محصولات کشاورزی در سال بعد لحاظ شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این کار به دلیل آن است تا بتوانیم حداقل، قدرت خرید کشاورز را حفظ کنیم نه این‌که آن را افزایش دهیم.

عباس پاپی زاده گفت: در سال‌های اخیر دولت قانون خرید تضمینی را اجرا نکرده و هر سال قیمت اعلامی از سوی دولت بسیار کمتر از قیمت واقعی محصولات بوده و این مساله ظلم به کشاورزان است.

این مقام مسئول افزود: در سال گذشته نرخ تورم حدود 9تا 10 درصد بود، اما دولت تنها 2درصد قیمت گندم را اضافه کرد و این مساله به معنی آن است که حدود 7درصد به هزینه‌های کشاورز اضافه شد و قدرت خرید آن‌ها کاهش پیدا کرد.

وی بیان کرد: اگر در سال‌های گذشته قیمت خرید تضمینی بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا می‌کرد، امروز باید قیمت گندم برای هر کیلوگرم بین 1500 تا 1700 تومان بود در حالی که اکنون قیمت گندم پایین‌تر است.

پاپی زاده اذعان داشت: دولت برای سال زراعی 96-97 برای یکبار هم که شده بر اساس میزان تورم نرخ خرید تضمینی را در نظر بگیرد، اما در این زمینه متاسفانه اخبار خوبی دریافت نشده و دولت در تلاش است تا نرخ خرید تضمینی گندم امسال را افزایش ندهد.

نماینده مردم دزفول گفت: این کار به کشاورزان آسیب وارد می‌کند و قدرت خرید آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و ناچار می‌شوند تا سرمایه ثابت خود را بفروشند از بخش کشاورزی خارج شوند. همچنین این مساله به بحث خودکفایی کشور در بحث گندم نیز آسیب وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که امسال نتوانستیم به خودکفایی گندم دست پیدا کنیم، قیمت نامناسب اعلام شده از سوی دولت در سال گذشته بود که برای کشاورزان مساله ساز شد.

پاپی زاده اظهار داشت: برای سال آینده نیز پیش بینی می‌کنیم که اگر دولت قیمت خرید تضمینی را اصلاح نکند و قیمت خرید گندم همچنان پایین باشد، کشاورزان سطح زیر کشت را کاهش می‌دهند و به بحث خودکفایی گندم کشور آسیب وارد می‌شود و ایران مجددا به یک واردکننده بزرگ تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.