مدیرکل تعاون روستایی خوزستان از افزایش گرایش کشاورزان استان به کشت دانه های روغنی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهدی صیاحی، مدیرکل تعاون روستایی خوزستان با بیان اینکه امسال در زمینه خرید دانه های روغنی فعالیت جدیدی شروع شده بیان کرد: با ترغیب و تشویق کشاورزان خوزستانی، امسال استقبال از کشت دانه های روغنی به صورت چشمگیری افزایش یافته و در سال زراعی آینده نیز با افزایش قیمت تضمینی آن، گرایش کشاورزان به کشت این نوع محصولات که می تواند از میزان واردات دانه های روغنی به کشور بکاهد افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه کشت دانه های روغنی در استان در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی با صرفه تر و اقتصادی تر است اظهار داشت: با توجه به مصرف آب کم، بخش زیادی از زمین های کشاورزی خوزستان برای کشت دانه های روغنی مناسب است.
صیاحی تصریح کرد: خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در استان در سال جاری با 40درصد افزایش از 12هزار تن به رقم بی سابقه 19هزار تن رسیده است.
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان افزود: خرید تضمینی دانه روغنی آفتابگردان که بیش تر در شمال خوزستان و شهرستان بهبهان کشت می شود در سال گذشته 10تن بود که هم اکنون میزان خرید این محصول راهبردی در سال زراعی جاری به یک هزار و 250تن رسیده و خرید این محصول همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه هیچ گونه محدودیتی در خرید تضمینی دانه آفتابگردان و کلزا در استان اعمال نشده بیان داشت: هر کیلوگرم دانه روغنی آفتابگردان 26هزار و 644ریال به قیمت تضمینی از کشاورزان استان خریداری می شود.
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان اظهار کرد: تلاش می شود مطالبات گندمکاران خوزستانی توسط بانک کشاورزی به صورت کامل پرداخت شود.
مهدی صیاحی گفت: بر اساس آمار موجود، 99 درصد مطالبات گندمکاران خوزستانی به حساب آنان واریز شده است.
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری یک میلیون و 356هزار تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شده، اذعان کرد: از این میزان 986 هزار تن گندم توسط مراکز تعاون روستایی و بقیه توسط شرکت غله خریداری شده و در روزهای آینده باقی مانده مطالبات گندمکاران استان نیز پرداخت می شود.
صیاحی با اشاره به اینکه 97درصد گندم خریداری شده در استان به سیلوها و انبارهای مسقف انتقال یافته، گفت: هم اکنون تنها حدود 35هزار تن گندم در فضای باز نگهداری می شود که بر اساس برنامه ریزی انجام شده این میزان گندم در حال بارگیری به کارخانه های آرد و سیلوها است.
این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر کیفیت عالی گندم تولیدی استان اظهار داشت: گندم تولیدی استان خواستاران زیادی دارد و بسیاری از کارخانه های صنعتی و فراوری آرد به خرید گندم استان علاقه مند هستند.
انتهای پیام/گ

تولید دانه های روغنی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.