دستیار معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت:یک میلیون و 400 هزار سالمند معیشت بگیر تحت پوشش کمیته امداد هستند و 154 هزار سالمند نیز از سایر خدمات کمیته امداد بهره مند می شوند.

یک میلیون و 400 هزار سالمند معیشت بگیر تحت پوشش کمیته امداد هستندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید ملک شاهی دستیار معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی در نشست خبری که امروز(سه شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: در سه سال گذشته نگاه ویژه ای به سالمندان تحت پوشش کمیته امداد داشتیم که طبق آن شاخصه های حمایتی ارتقا یافته و برنامه ریزی های ویژه ای در رویکرد توانمند سازی برای این قشر صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه امیدواریم در آینده نیز رویکردهای حمایتی، مددکاری و درمان را برای سالمندان بیش از گذشته توسعه دهیم، ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار سالمند معیشت بگیر تحت پوشش کمیته امداد هستند و 154 هزار سالمند نیز از سایر خدمات کمیته امداد بهره مند می شوند.

ملک شاهی گفت: از این تعداد سالمند معیشت بگیر کمیته امداد، 64 درصد زن، 36 درصد مرد، 54 درصد سرپرست خانوار زن، 46درصد سرپرست خانوار مرد، 40 درصد شهری، 60 درصد روستایی  هستند.

وی یادآور شد: مددکاری و مشاوره اجتماعی سالمندان از برنامه های ویژه کمیته امداد است و در این راستا به برون سپاری این نوع فعالیت ها به بخش خصوصی راغب هستیم، چراکه با انجام مشاوره و مددکاری از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی در خانواده‌ها به ویژه سالمندان جلوگیری می‌شود.

ملک شاهی عنوان کرد: توانمندسازی سالمندان اهمیت زیادی دارد که اگر قابلیت و توانمندی های سالمندان عضو خانواده افزایش یابد، بر کاهش آسیب های اجتماعی نیز بسیار تاثیرگذار است، همچنین کمیته امداد در راستای کمک به توانمندسازی و استقلال مالی سالمندان، محصولات و تولیدات این افراد را خریداری می کند.

دستیار معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های ویژه کمیته امداد بهره گیری از پرستاران در داخل منزل برای نگهداری از سالمندان است که بسیاری از خانواده ها به منظور کاهش هزینه‌های مالی، حاضرند سالمندشان را در خانه نگهداری کنند و در این راستا این نهاد به خانواده های این افراد کمک می کند.

وی خاطر نشان کرد: جمعیت سالمندان برحسب محل اقامت و سن در سه لایه قابل تفکیک است، به طوری که در لایه اول سالمندان سالم و مستقل، لایه دوم سالمندان سالخورده و نیمه‌مستقل، همچنین لایه سوم نیز سالمندان سالخورده در نظر گرفته شده و این سالمندان به عنوان سالمندان پیر و وابسته محسوب می شوند.

ملکشاهی بیان کرد: براساس سیاست‌های کلان کمیته امداد برخی احکام سیاست‌ها را در جامعه هدف مورد تاکید قرار داده ایم و در 2 سال گذشته فرصتی فراهم شد تا بر مبنای اسناد فرادستی شرایط ویژه‌ای را برای سالمندان در نظر بگیریم.

دستیار معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های روحی و جسمی سالمندان، خدمات مددکاری و مشاوره به سالمندان به صورت ویژه در نظر گرفته شده است، زیرا برخی از خانواده‌ها آن‌طور که باید و شاید از این گنجینه ارزشمند خانواده استفاده نمی‌کنند و متاسفانه بی‌توجهی خانواده‌ها به سالمندان منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی وسیع در جامعه‌ تحت‌پوشش شده است.

وی گفت: ارائه خدمات مددکاری به سالمندان یکی از اولویت‌های کمیته امداد است، به طوری که سالمندان به صورت حضوری و غیرحضوری با مددجویان خود در ارتباط هستند و مددکار خانواده نیازهای سالمند را مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌دهد و در برخی از موارد خدمات مورد نیاز آن‌ها را به حوزه‌های خدماتی و تخصصی ارجاع می‌دهد.

ملکشاهی عنوان کرد: کمیته امداد، مددکاری سالمندان را به صورت تخصصی مورد توجه قرار داده و برخی از خدمات مورد نیاز آن‌ها را برون‌سپاری کرده است، همچنین درصد بسیاری از سالمندان به دلیل نداشتن سرگرمی و مشغله دچار مشکلات روحی و جسمی هستند که بر همین اساس، کمیته امداد کار محوری این سالمندان را در دستور کار خود قرار داده است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار