مردم علوی تبار مازندران با شروع ماه عزای حسینی لباس سیاه بر تن می‌کنند و در سوگ سالار عشق و ایثار عزاداری می‌کنند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،ایرانی‌ها به سفره‌های رنگینشان در جهان مشهورند، هر چند آمار‌های رسمی فائو می‌گوید سفره ایرانی صاحب شهرت عجیب‌تری هم هست، شهرت تلخی که عنوان می‌کند ایرانی‌ها در اسراف مواد غذایی اصلی در جهان رکورددار هستند.

نذری دادن سنت دیرینه مازنی‌ها در ماه محرم

کارشناسان می‌گویند: از میزان دورریز تنها سه قلم از مواد غذایی اصلی این سفره‌ها در یک سال می‌شود به ۳۸۰ هزار جوان وام ازدواج داد! همین شب‌هایی که شاید به مراسم‌های عزاداری دعوت هستید چشم‌چشم کنید و ببینید چقدر از مواد غذایی روانه سطل‌های زباله می‌شود چرا که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد معتقد است شما ۳۵ درصد از مواد غذایی تان را در سال دور می‌ریزید.

ماه محرم و عزاداری‌های آن نشان از عشق و ارادت قابل توجه مردم دیار علویان به معصومین و پایبندی آن‌ها به به پیام اسلام راستین دارد، آیینی مذهبی و عقیدتی که باید با بیشترین تفکر و کمترین آسیب حفظ شود تا نشانه‌ای روشن از اتحاد شیعیان در دنیای امروز باشد.

نذری دادن سنت دیرینه مازنی‌ها در ماه محرم

مراسم نذری دادن مملو از ارزش‌های انسانی و اسلامی است که در کنار همیاری و دوستی عزاداران ابا عبدالله الحسین (ع)، نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم، عقاید و سنت‌های شیعیان، و شریک بودنشان در عزای سرور و سالار شهیدان است.

آیین نذری دادن به عزاداران امام حسین (ع) سنتی دیرینه و پسندیده است که در بین مسلمانان و به ویژه شیعیان رواج بیشتری دارد که در شب و روز تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود می‌رسد.

بیشتر نذری‌ها به صورت طبخ غذا و پخش آن میان هیئت‌های عزاداری معمول است.

نذری دادن سنت دیرینه مازنی‌ها در ماه محرم

توجه به صرفه جویی و پرهیز از اسراف در محرم

اما زیبایی محرم و نذرهایشان زمانی دلنشین‌تر می‌شود که از تجملات و و اسراف جلوگیری شود، نذری‌هایی که گاهی اوقات با چشم و هم چشمی همراه می‌شود.

نذری دادن سنت دیرینه مازنی‌ها در ماه محرم

کربلایی محمد خادم مسجد روستای کنیج کلا شهر زیرآب در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌گوید: دور ریز غذا در دهه اول محرم نسبت به سال گذشته خیلی کمتر شد.

کربلایی محمد نداشتن اسراف در ماه محرم امسال را از برکت سخنان روحانی محل می‌داند و می‌گوید: مردم روستای کنیج کلا در عمل به دستورات دین از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

نذری دادن سنت دیرینه مازنی‌ها در ماه محرم

پرویز طالبی یکی دیگر از عزاداران حسینی که در شب دهم محرم هر سال در این روستا نذری می‌دهد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌گوید: امسال با مدیریت بر خرید مواد اولیه نذری، از اسراف جلوگیری شد.

مشهدی مهر و ماه که هر سال از باقیمانده نذری برای دام و طیور خود می‌برد، می‌گوید: امسال با دست خالی از دور ریز‌های نذری به خانه بر می‌گردد.

به هر حال در هر محفلی که دیگی به نیت امام حسین (ع) به اجاق گذاشته شود، شمعی در دل سقاخانه‌ای روشن شود و یا باران اشکی بر پهنای صورت جاری شود در حقیقت چراغ آگاهی روشن شده است تا در این ایام شور حسینی با شعور و معرفت اهل بیت عصمت و طهارت همراه شود.

نذری دادن سنت دیرینه مازنی‌ها در ماه محرم

حجت الاسلام ناصر مهدی نیا روحانی مسجد روستای کنیج کلا شهر زیرآب در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،حضور نیافتن فقرا و افراد مستحق پای سفره‌های نذری را از آسیب‌های سنت نیک نذری دادن دانست و گفت: با تبلیغات و آگاهی رسانی در سال‌های اخیر کمتر شاهد چنین مواردی هستیم.

حجت الاسلام مهدی نیا با بیان اینکه اصل نذر در این روز‌های مهم باید رعایت شود، گفت: هر مسجد و تکیه‌ای می‌تواند برای جلو گیری از اسراف در نذر ها، نیازمندان محل خود را شناسایی و زیر پوشش قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه نذری تنها به توزیع مواد خوراکی محدود نمی‌شود، گفت: نذر‌های معنوی نظیر ختم قرآن، روزه، ذکر صلوات و دادن کتاب به مساجد علاوه بر ادای نذر می‌تواند در تزکیه نفس و ارتقای روحی عزاداران نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

فرقی نمی‌کند که باشی و با چه توان مالی نذری دهی، کافی است با توسل به امام حسین (ع) و قمر منیر بنی هاشم حضرت اباالفضل العباس (ع) برای بیماران خود با ادای نذر، از سقای دشت کربلا و دیگر همراهانش طلب شفا کنید.

گزارش از مهسا اسبویی زنگیانی

انتهای پیام/آ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.