اخگرپور گفت: کم کاری در امور فرهنگی و سیاسی کاری‌های بدون قید و بند باعث ایجاد شرایط توهین به اسلام و نظام در دانشگاه‌ها شده است.

حسین اخگرپور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت و گو با خبرنگار  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ضرورت‌های وزارت علوم در دولت دوازدهم گفت: هدف‌گذاری‌های وزارت علوم دولت دوازدهم بایستی بر مبنای بررسی نیاز‌های اساسی کشور، تولید علوم متناسب با این نیاز‌ها، شرایط بومی کشور و ایجاد شرایط لازم برای تبدیل نیروی افراد متخصص از بالقوه به بالفعل آن هم از طریق حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استقبال از ایده‌های دانشجویی باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در دانشگاه باید هم علم و عالم تولید شود و هم به علم و عالم جهت درست داده شود گفت: همچنین توجه و تولید علوم انسانی_اسلامی و جلوگیری از ادامه روند فعلی، یعنی ارائه علم ترجمه‌ای به فراگیران؛ توجه بیش از پیش به مسائل معنوی و گسترش ارزش‌ها و شعائر دینی در سطح دانشگاه‌های سراسر کشور باید اولویت باشد.

اخگرپور با تاکید براینکه تربیت نیروی متخصص و متعهد از اهداف و نیازهای اصلی انقلاب اسلامی می باشد اظهار کرد: در این مورد سخنان بنیان گذار کبیر انقلاب بسیار راه گشا می‌باشد که فرمودند "دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می‌کند و دانشگاه غیر اسلامی، دانشگاه بد، یک ملت را به عقب می زند."

نمونه‌های بارز ضدفرهنگی در دانشگاه‌ها گسترش یافته است

اخگرپور در خصوص اهمیت مسائل فرهنگی گفت: وزارت علوم می‌بایست حتما توجه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی- اجتماعی در دانشگاه‌های سراسر کشور، آن هم طبق ارزش‌ها و معیارهای اسلامی داشته باشد و مطالبات مقام معظم رهبری در حیطه فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی را در اولویت خود قرار دهد و از گسترش برخی نمونه‌های بارز ضد فرهنگی در سطوح دانشگاه‌ها، که متاسفانه سال گذشته به کرات اتفاق افتاد، جلوگیری نماید . همچنین وزارت علوم باید در صدد مقابله با نفوذ فرهنگی و رسوخ تفکرات غربی و مخالف با عرف جامعه مسلمان ایرانی در دانشگاه‌ها باشد.

تشکل‌های ولایی و انقلابی به هر نحو ممکن محدود می‌شوند

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه با بیان اینکه در دوران وزارت علوم دولت یازدهم شاهد رفتارها و برخوردهای مختلف سیاسی با تشکل‌های انقلابی در داخل دانشگاه‌ها بودیم گفت: در بسیاری از دانشگاه‌ها تشکل‌های ولایی و انقلابی را به هر نحو ممکن محدود می‌کردند چه از طریق عدم تصویب برنامه‌ها و چه از طریق عدم پرداخت بودجه و یا لغو مجوز برنامه‌هایی که قبلا مجوز گرفته بودند.

وی افزود: در دولت یازدهم به یکباره به تعداد کثیری تشکل یک بار مصرف مجوز فعالیت داده شد و نوع فعالیت این تشکل‌ها به نوعی است که گویا هیچ نظارتی بر روی این تشکل‌ها نمی‌باشد، تشکل‌هایی ایجاد شده‌اند که دغدغه اصلی آنها حمایت از محکومان امنیتی، فتنه‌گران و ... می‌باشد، اینها تشکل‌هایی هستند که تنها دغدغه آنها در محیط دانشگاه حمایت بدون چون و چرا و پیاده نظام بودن برای یک نظام خاص است.

وزیر علوم مستقل باشد

اخگرپور با تاکید براینکه وزیر علوم باید مستقل باشد گفت: در دوران وزارت علوم دولت یازدهم شرایط به نحوی بود که کاملا احساس می‌شد شخص وزیر علوم از خود هیچ اختیاری ندارد و یک تیم مدیریتی و سیاسی از پشت پرده دارد وزارت علوم را اداره می نماید و شخص وزیر تنها حالت نمادین دارد.

کمک‌های مالی وزارت علوم ویژه تشکل‌ها به کجا می‌رود؟

وی با اشاره به اینکه شاید مسئولان وزارت علوم ادعا نمایند که از تشکل‌های انقلابی دانشگاه‌ها حمایت کردند و مبالغ مالی برای کمک به این تشکل‌ها به حساب دانشگاه‌ها واریز نموده‌اند، یادآور شد: اما آیا یکبار به خود زحمت داده‌اند که با دانشگاه‌ها تماس گرفته و جویای تحویل یا عدم تحویل این حمایت‌های مالی به تشکلها شوند؟ بنده با قطعیت می‌گویم که هیچ تماسی گرفته نشده و هر از گاهی هم اگر تماسی گرفته شده باشد، پس از پیگیری‌های مکرر خود تشکل‌ها انجام شده است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: همچنین به نظر می‌رسد که بالغ بر 90 درصد تشکل‌های انقلابی با توجه به پیگیری‌های مکرر نتوانسته‌اند این مبالغ کمکی از جانب وزارت علوم را از دانشگاه‌ها دریافت نمایند و دانشگاه‌ها در اکثر موارد حتی هیچ ارزشی برای نامه ارسال شده از جانب وزات علوم هم قائل نیستند و یا شاید هم این عدم توجه به نامه وزارت علوم در راستای سیاسی کاری‌های رایج باشد.

کم کاری در امور فرهنگی و سیاسی کاری‌های بدون قید و بند پایان پذیرد

وی تاکید کرد: در این دولت شاهد چاپ نشریاتی در دانشگاه‌ها بودیم که در بعضی موارد پا را از حد خود فراتر گذاشته و اصل نظام را زیر سوال می‌بردند و همچینین به دور از جناح بندی‌های سیاسی در برخی موارد شاهد چاپ نشریاتی بودیم که اصل و مبانی اسلامی را زیر سوال برده و اهانت می‌نمودند. بحث اصلی برخورد یا عدم برخورد با این نشریات نیست بلکه این است که کم کاری در امور فرهنگی و سیاسی کاری‌های بدون قید و بند باعث ایجاد این شرایط در دانشگاه‌ها گردیده است.

اخگرپور با اشاره به اینکه با توجه به نزدیک شدن زمان معرفی وزیر علوم شاهد تحرکات مختلف می‌باشیم گفت: برخی از جناح‌ها که بقای حیات خود و همچنین حیات خلوت خود را دانشگاه‌ها می‌بینند تحرکات وسیعی جهت فشار به دولت برای معرفی کاندیدای مورد نظر آنها برای وزارت علوم شروع کرده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از گزینه‌های مطرح برای وزارت علوم شخص جناب آقای ضیاء هاشمی سرپرست فعلی وزارتخانه است که در دولت قبل معاونت فرهنگی وزارت علوم بودند گفت: آقای هاشمی  ابتدا لازم است پاسخگوی عملکرد سیاسی خود در سمت معاونت فرهنگی وزارت علوم باشد، معاونت فرهنگی که از نظر بنده بایستی تغییر اسم می‌داد و معاونت سیاسی خطاب می‌گردید.

اخگرپور یادآور شد: بهتر است جناب آقای رئیس جمهور، فردی انقلابی، دارای کارنامه علمی و تجربه مدیریتی مناسب و شخصیتی مستقل که از هیچ یک از جریان‌های سیاسی تاثیر نپذیرفته و با استقلال فکری و در کمال آرامش فضای دانشگاه را به نقطه مطلوب هدایت بنماید را برای تصدی وزارت علوم معرفی نمایند و در مورد گزینه‌هایی که شعار می‌دهند که می‌خواهند ادامه دهنده افرادی باشند که فضای نامناسب فعلی دانشگاه‌ها حاصل عملکردهای سیاسی و مدیریت غلط آنها می‌باشد، با دقت نظر بیشتری تصمیم گرفته چرا که تاریخ یقینا در مورد این تصمیم قضاوت خواهد کرد، برهمین اساس لازم است کار را به آدمی متخصص، متعهد، کاردان و به دور از جناح بازی‌های سیاسی بسپارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار