محقق بخش تحقیقات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مدیریت چرای دام یک نیروی قدرتمند مدیریتی در بسیاری از عرصه‌های منابع طبیعی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛   علی محمدیان گفت: با توجه به نوع و وضعیت مدیریت حاکم بر عرصه‌های طبیعی استان به ویژه مراتع، امروزه گراس‌های مهاجم یکساله به عنوان یکی از معضلات جدی مراتع تبدیل شده و آن‌ها را تهدید می‌کنند.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل مهم در کاهش کیفیت و کمیت علوفه گراس‌های مهاجم محسوب می‌شوند.

محمدیان در ادامه گفت: تبدیل چرای دام از شکل کنونی یعنی کنترل نشده، به ابزار قدرتمند مدیریتی جهت نیل به اهداف احیا و ارتقاء پوشش گیاهی نیازمند تجدیدنظر مدیران مراتع و بهره‌برداران است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: چرای هدفمند دام به عنوان ایده‌ای نو در مدیریت چرای عرصه‌های مراتع در واقع کاربرد نوع خاصی از دام در فصل یا دوره‌ای با شدت معین برای رسیدن به اهداف مدیریتی پوشش گیاهی یا چشم‌انداز را شامل می‌شود.

وی در ادامه گفت: چرای دام جهت اعمال فشار بر گیاهان گراس‌های یکساله مهاجم در مناطق کوچک موثرترین، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین روش است. امروزه کاربرد مدیریت چرای دام به عنوان یک نیروی قدرتمند مدیریتی، قابل اجرا و ارزان در بسیاری از عرصه‌های منابع طبیعی به خصوص مراتع مطرح است.

انتهای پیام/ د

از دلایل مهم در کاهش کیفیت علوفه گراس‌های مهاجم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.