در حالی که یکی از 6 ابرچالش اقتصاد ایران به روایت مسعود نیلی بحران آب است،میزان صادرات محصولات کشاورزی با آب مجازی همچنان نیازمند برنامه ریزی و اصلاح الگوی کشت دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پنج قلم عمده کالاهای صادراتی کشاورزی از لحاظ وزنی تا مرداد ماه سال جاری در بخش کشاورزی شامل هندوانه با 503.4 هزارتن، گوجه فرنگی تازه یا سردکرده با 136.5 هزارتن، آرد گندم 97.4 هزارتن و سیب زمینی تازه یا سردکرده با 79.6 هزارتن و ماست 59.3 هزارتن گزارش شده است.

در بین اقلام صادراتی،طی یک دهه گذشته، ایران با تولید سالانه بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن هندوانه در رتبه چهارم جهان قرار داشته است. این محصول در چهار فصل کشت و سالانه بیش از 100 هزار تن هندوانه به عراق، امارات متحده عربی و کویت صادر شده است.

کارشناسان می گویند، با صادرات 100 هزار تن هندوانه، سالانه بیش از 50 میلیون متر مکعب آب به خارج از کشور صادر می‌شود.با این حساب برای صادرات هندوانه امسال بیش از 300 میلیون متر مکعب آب از کشور خارج شده است.

از آنجا که از مجموع آب‌های کره زمین تنها یک دهم درصد آن، آب شیرین و در دسترس انسان‌هاست، بخش عمده ای از این آب یعنی معادل ۷۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.

هندوانه یکی از محصولاتی است که آب مجازی نسبتا بالایی را به خود اختصاص می دهد.هرچند صادرات این محصول نسبت به سالهای قبل کاهش یافته ،اما کارشناسان معتقدند تغییر الگوی کشت می تواند به حفظ منابع آب بینجامد.

به گفته آنان کاهش محصولاتی که آب مجازی کمتری نیاز دارد،باید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

از سویی نتایج تحقیقات پژوهشی نشان می دهد که واردات و صادرات مواد غذایی در ایران هنوز با هدف تجارت آب مجازی صورت نمی‌گیرد.از آنجا که تولید کشاورزی یک فعالیت پر مصرف است فقدان آب مستقیما این بخش را محدود خواهد کرد.

کارشناسان توصیه می کنند که دولت باید برای جلوگیری از وارد آمدن فشار مضاعف بر ذخایر و منابع آب کشور که اتفاقا در اکثر سفره های زیرزمینی با بیلان منفی روبروست، واردات آب مجاری را در دستور کار قرار دهد.

تغییر الگوی کشت در مناطق کشاورزی کشور موضوعی است که کارشناسان بر آن تاکید دارند.به عنوان مثال میانگین بارش‌ها به در یزد از متوسط کشوری پایین‌تر است و به طور میانگین 100 میلیمتر در سال است.این در حالی است که در این منطقه هندوانه کاشت مي شود.

 

بنا به تعریف آب مجازی آبی است که یک کالا و یا یک فرآورده کشاورزی طی فرآیند تولید مصرف می کند تا به مرحله تکامل برسد و مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان است.

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/

 

هندوانه یکی از محصولاتی است که آب مجازی نسبتا بالایی را به خود اختصاص می دهد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.