مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت:رفع تنش آب در شهرستان های شیروان و اسفراین 117 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ غلامحسین ساقی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی گفت: حل مشکل تنش آبی و تامین آب آشامیدنی شهرهای شیروان و اسفراین، 117 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که هم اکنون به علت کاهش نزولات جوی با مشکل مواجه هستند.

وی با بیان این که بخش عمده ای از آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان اسفراین و شیروان از آب های سطحی و سدهای بیدواز و بارزو تامین می شود ، افزود: به علت کاهش بیش از ٤٠ درصدی بارش ها در سال آبی ٩٥-٩٦ تامین آب از طریق این سدها امکانپذیر نیست.

ساقی اظهار کرد: نیاز است تا منابع جایگزین از طریق حفر و انتقال آب از چاه ها و منابع زیر زمینی در دستور کارقرار گیرد که در این زمینه نیاز به 117 میلیارد ریال اعتبار وجود دارد.

وی با اشاره به این که برای اجرای طرح های آبرسانی به شهر اسفراین 67 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است ،گفت: 50 میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به شهر شیروان هم مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: در سطح کشورافزون بر سه هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبرسانی به شهرهایی که با تنش آبی روبه رو شده اند، منظور شده است که امیدوار به تخصیص اعتبار مورد نیاز از این محل هستیم.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: هم اکنون آب مورد نیاز شهروندان در بجنورد، اسفراین و شیروان از سد تامین می شود و به نوعی برای ایجاد منابع پایدار آب در این شهرها غفلت شده این در حالی است که بیش از٨٠ درصد از مشترکان این شرکت در این سه شهر هستند.

وی با اشاره به این که میزان بارندگی در سال آبی جاری درمقایسه با سال گذشته 40 درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت 30 درصد کاهش یافته است ، گفت: میزان کاهش بارندگی ها در این مدت در شهر شیروان 48 درصد و در اسفراین 41 درصد به ثبت رسیده است.

وی با بیان این که اکنون آب تحویلی از سد بارزو در شیروان به صفر رسیده و ورودی به تصفیه خانه به طور کامل قطع شده است،اظهار کرد: وضعیت تامین آب از سد بیدواز در اسفراین نیز نگران کننده است و باید در این زمینه برای تامین آب آشامیدنی این شهروندان از منابع زیر زمینی برنامه ریزی شود.

ساقی در ادامه تصریح کرد : اعضای شورای برنامه ریزی استان با تامین 15 میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به شهر اسفراین و اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به شهر شیروان موافقت کرده اند که باقی اعتبارات مورد نیاز باید از وزارت تامین شود.

انتهای پیام/آ

کاهعش 40 درصدی بارش ها در سال 95 -96 در استان خراسان شمالی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.