رفیعی گفت:طرح مایه کوبی تب برفکی در بخش های کهک،سلفچگان وخلجستان به صورت رايگان اجرامی شود ودر ساير بخش ها هزينه واکسن از دامداران دريافت و تزريق رايگان محاسبه می شود.

اجرای رایگان طرح مایه کوبی تب برفکی در بخش های قمبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛دکتر رفيعی مدیرکل دامپزشکی استان قم به مناسبت هفته دامپزشکی در جمع اصحاب رسانه استان قم، با بيان اينکه قرنطينه واحد به واحد و رعايت ضوابط بهداشتی از مهمترين راه های کنترل و مقابله با آنفولانزای پرندگان است گفت: امسال علاوه بر ارائه آموزش های لازم به واحدهای مرغداری، تزريق واکسن آنفولانزا برای مرغ های تخم گذار و ساماندهی کود اين واحدها اجباری شده است.

مدير کل دامپزشکی استان همچنين به استقرار دو واحد قرنطينه در جاده قديم کاشان و اتوبان گرمسار به منظور کنترل و نظارت بر خودروهای حمل دام و طيور اشاره کرد و گفت: چندين نقطه ديگر نيز برای قرنطينه پيش بينی شده است که در صورت ايجاد زيرساخت های لازم اين واحدها هم مستقر می شوند، اما با توجه به تعداد بالای محورهاي مواصلاتی استان امکان برقراری صددرصد قرنطينه در قم وجود ندارد.

وی تاکيد کرد: با اقدامات انجام گرفته ويروس آنفولانزا در کانوهای بحرانی قم پاکسازی شده و در حال حاضر هيچ مورد مثبتی از اين ويروس در استان شناسايی نشده است.

رفیعی ادامه داد: ولی با توجه به شرايط فصلی و کوچ پرندگان مهاجر واحدهای مرغداری بايد نکات بهداشتی و شرايط اعلامی از سوی کارشناسان اين اداره کل را اجرا کنند.

وی از برخورد با تخلفات واحدهای فروش پرندگان و ماکيان غيرمجاز در سطح شهر خبر داد واضافه کرد:اين واحدها، مجاز به عرضه پرندگان زينتی هستند و با هر واحدی که اقدام به خريد و فروش پرندگانی نظير مرغ، بوقلمون و اردک کند برخورد می شود.

مديرکل دامپزشکی استان در ادامه به اجرای طرح مايه کوبی تب برفکی يکصد هزار راس گاو و گوساله دامداری های استان به مدت يک ماه اشاره کرد و گفت: اين طرح در بخش های کهک، سلفچگان و خلجستان به صورت رايگان اجرا می شود و در ساير بخش ها هزينه واکسن از دامداران دريافت و تزريق رايگان محاسبه می شود.

سال گذشته هفت ميليون و 600هزار قطعه مرغ در استان بر اثر ابتلا به آنفولانزای پرندگان معدوم شد و مرغداران قمی متحمل خسارتی بالغ بر 56ميليارد تومان شدند.

دکتر رفيعی با بيان اينکه طرح واکسيناسيون گوسفندهای واحدهای دامداری استان از يک ماه پيش آغاز شده است بیان کرد: در اين طرح که تا 30 آبان ادامه دارد چهارصد هزار راس گوسفند به صورت رايگان در برابر تب برفکی واکسينه می شوند.

از 14تا20 مهرماه به عنوان هفته دامپزشکی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ح

افزایش نظارت بر پرورش و ورود مرغ به استان قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار