هم‌زمان با آغاز ماه محرم مراسم سنتی و مذهبی "رخصت یا مولا " با حضور ورزشکاران، پیر غلامان امام حسین (ع) و جوانان مؤمن و عزادار در زورخانه پوریای ولی شهرستان نهاوند برگزار شد.

آئین به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مردم مؤمن و جوانان ورزشکار نهاوند چند سالی است که به مناسبت آغاز ماه محرم در آئینی سنتی و مذهبی با عنوان "رخصت یا مولا " عشق و ارادت خود را به اهل‌بیت عصمت و طهارت نشان می‌دهند و مراسمی را اجرا می‌کنند که مختص شهرستان نهاوند است.

مراسم "رخصت یا مولا " از چندین سال قبل در شهرستان نهاوند هم‌زمان با شب اول ماه محرم و با حضور ورزشکاران، مرشدان و پهلوانان قدیمی شهرستان نهاوند و جوانان در زورخانه پوریای ولی برگزار می‌شود.

در این مراسم حاضران در زورخانه، همراه با نوحه‌خوانی و نوای مرشد از حضرت علی (ع) اجازه می‌گیرند که برای فرزندش امام حسین (ع) خود را سیاه‌پوش و عزادار کنند به همین دلیل این برنامه "رخصت یا مولا " نام‌گرفته است.

در این مراسم معنوی میهمانانی که وارد سالن و گود زورخانه می‌شوند پس از رخصت گیری توسط پهلوانان نهاوندی، شال سیاه‌رنگی بر گردن انداخته و سربندی نیز بر پیشانی آن‌ها بسته می‌شود و پس از قرائت قرآن با نوای مرشدان و مداحان در رثای سالار شهیدان عزاداری می‌کنند و اشک ماتم می‌ریزند.

انتهای پیام/ص.ف

برگزاری مراسم "رخصت یا مولا " در نهاوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.