زراعت چوب راهکار مناسبی برای خلا چوب است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ستار بابایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه زراعت چوب در استان را رویکرد جدید سازمان جنگل‌ها خواند و گفت: نیاز سالانه کشور به چوب ۶ میلیون مترمکعب بوده که ۵ میلیون مترمکعب آن از محل زراعت چوب و ضایعات باغی و ۵۰۰ هزار مترمکعب آن از محل واردات و ۵۰۰ هزار مترمکعب دیگر آن که تا سال گذشته از محل جنگل‌های شمال برداشت می‌شد از امسال باید در قالب زراعت چوب جبران شود.


وی نیاز سالانه صنایع مازندران به چوب را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارمترمکعب اعلام و تاکید کرد: زراعت چوب یکی از بهترین راهکار برای رفع این خلا است.


مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با اشاره به اینکه تکلیف قانونی داریم تا طرح تنفس جنگل را اجرا و تا پایان سال، ۴۲۱ هزارهکتار از جنگل‌های استان را تعیین تکلیف کنیم، گفت: از ابتدای سال حتی یک درخت نشانه گذاری نشده است.


بابایی افزود: فعالیت کنونی مجریان طرح‌های جنگلداری مربوط به سال گذشته بوده و در رابطه با باقیمانده چوب آلاتی است که از طرح‌ها خارج و در ایستگاه‌ها متمرکزند.


وی با اشاره به اینکه بدنبال تعطیلی صنایع نیستیم، زراعت چوب و ایجاد مشوق‌ها برای واردات را راهکار‌های اساسی در رابطه با رفع کمبود صنایع دانست.


مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری، کشت صنوبر در پایین دست و میان بند و گونه تبریزی در بالادست را مناسب زراعت اعلام و گفت: در سال گذشته در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی، ۲، ۵، ۰ هکتار زراعت چوب در استان صورت گرفت که ۱۲۵ درصد بیشتر از برنامه بوده است.


بابایی با بیان اینکه ۶۰ هکتار نیز به علت عدم اختصاص تسهیلات، زیر کشت چوب نرفت، افزود: باید در طول برنامه ششم توسعه باید ۷، ۵ هزار هکتار زراعت چوب اتفاق بیفتد.


وی اولویت زراعت چوب در مازندران را اراضی و مستثنیات مردم با رویکرد ارائه خدمات فنی و تامین نهال ذکر کرد.


مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری ادامه داد: ۱۵ هزار هکتار اراضی مستعد، اما اختلافی داریم که اگر مردم مالکیت دولت را قبول کنند، این اراضی جهت زراعت چوب در اختیارشان قرار می‌گیرد.


بابایی با تاکید بر زراعت گونه‌های بومی، گفت: مناطق خارج از اراضی جنگلی که پوشش خاصی ندارند به مردم واگذار تا با همکاری دهیاری ها، زراعت چوب در آن‌ها صورت گیرد.


مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری حاشیه شهر‌ها و کنار آب بندان‌ها را مستعد کشت دانست و افزود: متوسط بارندگی در استان ۷۰۰ میلی متر بوده و در بسیاری از نقاط، نیاز به آب نداریم.


ایشان با بیان اینکه یکی از زیرساخت‌هایی که می‌تواند قاچاق چوب را محدود کند، اشباع بازار با زراعت چوب است، افزود: قصد استفاده از جنگل‌های مخروبه را برای زراعت نداشته و اولویت مان عرصه‌های بدون پوشش و جدا شده از جنگل است.


بابایی گفت: در سال گذشته استقبال خوبی برای زراعت چوب صورت گرفت که بعلت نبود تسهیلات، بسیاری از متقاضیان عقب نشینی کردند.


مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری اضافه کرد: بدنبال زمین‌های مرغوب نبوده و نمی‌خواهیم الگوی کشت در استان را تغییر دهیم.


بابایی در رابطه با تعطیلی طرح‌های جنگلداری با توجه به طرح تنفس جنگل‌ها و بیکاری نیرو‌های جنگلداری گفت: دنبال تعطیلی طرح‌ها نبوده بلکه یک عامل تهدید و چالش را متوقف کرده ایم. توقف بهره برداری، توقف طرح‌های جنگلداری نبوده و تنها توقف برداشت چوب است.


وی افزود: ۳۵۰۰ کیلومتر راه جنگلی و ۷۵۰۰ کیلومتر حصارکشی در اطراف جنگل‌ها داریم و نمی‌خواهیم این پتانسیل را ر‌ها کنیم.


بابایی تاکید کرد: در طرح‌هایی که قرارداد خاتمه یافته است از محل درآمد‌های عمومی، هزینه نیرو‌ها پرداخت خواهد شد و به وجود قرق بانان و سیم بانان نیاز داریم.


مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری، سرجمع اعتبارات تخصیص یافته را ۶۸ میلیارد تومان اعلام و این میزان را ناکافی دانست و افزود: برای پوشش دادن ۲ هزار نیروی حاضر در عرصه‌های منابع طبیعی، نیاز به اعتبارات و امکانات داریم.


وی با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست باید در راس امور قرار گیرند و کار‌ها بصورت لجام گسیخته انجام نشود، علل آتش سوزی‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر را بی توجهی مردم دانست و گفت: بعلت خشکسالی‌های امسال، افت رویش را شاهد بودیم و آتش سوزی‌ها نیز به این آسیب‌ها شدت بخشید.


انتهای پیام/ع


زراعت چوب، راهکار مناسبی برای خلا چوب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار