به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، احمد تاجیک، دانشجوی رشته کمپیوتر در دانشگاه آزاد در خصوص روند اخذ نوبت تذکره می گوید: "از آغاز روند صدور تذکره در تهران ما در صدد گرفتن نوبت هستیم، اما هر بار که وارد سیستم می شویم، نوبت ها پر است".
به گفته وی، حتی زمانی که سفارت اعلام می کند به سایت مراجعه کنید هم امکان نوبت گیری نیست.
این دانشجو با انتقاد از این روند می گوید: "در ساده ترین سیستم های نوبت دهی، وقتی نوبت های آن روز پر می شود، سیستم به صورت خودکار برای روز کاری بعد نوبت صادر می کند، اما این سیستمی که سفارت راه اندازی کرده، یک سیستم استاتیک و بسیار ابتدایی طراحی شده که پاسخگوی ۱۸ هزار دانشجوی افغان در ایران نخواهد بود".
وی در عین از برخی مشکلات در تفاوت نام ها برای صدور تذکره نام برد و گفت: "متأسفانه ما مشکلات فراوانی در خصوص تذکره داریم که مهمترین آن عدم تطابق نام پدرم در مدرک مهاجرتی و تذکره ایشان است."
از سوی دیگر، خانم طاهره احمدزاده که به تازگی در رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور قم فارغ التحصیل شده نیز با انتقاد از روند نوبت دهی می گوید: "این سیستم اصلا تمایلی برای نوبت دهی ندارد که بخواهیم نوبت بگیریم. بارها در زمان های اعلام شده به سایت سفارت مراجعه کردیم، ولی سایت نوبت نمی دهد".
وی افزود: "سفارت روزهای پنجشنبه را مخصوص دانشجوها قرار داده، اما ما که فارغ التحصیل شده ایم، مشمول این گروه نمی شویم و باید به دنبال نوبت خیالی و محال باشیم".
به گفته خانم احمدزاده، این عدم نوبت دهی برای وی مشکلی را به وجود آورده و آن، این است که با توجه به لزوم تغییر وضعیت فوری وی و صدور پاسپورت الکترونیکی جدید، او نمی تواند پروسه اداری خود را انجام دهد و از این ناحیه دچار محدودیت شده است.
مسئول وب سایت سفارت: میزان تقاضا بالا و عرضه بسیار کم است!
در پاسخ به این انتقادها، سید علی اسکندری، مسئول آی.تی و وب سایت سفارت افغانستان در تهران در گفتگو با آوا، مشکلات موجود در سامانه نوبت دهی را به میزان تقاضای بالا و عرضه بسیار کم تذکره عنوان کرد.
وی گفت: "درخواست ها بسیار زیاد است، از کل ایران روزانه ۸۰۰ الی ۹۰۰ نفر است، اما درصد اجرای ما نهایتا تا ۱۰۰ عدد تذکره است".
مسئول وب سایت سفارت افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: "ما روزی درخواست ۸۸ تا ۹۰ تذکره را می توانیم دریافت کنیم، به عنوان مثال وقتی روزهای شنبه سامانه نوبت دهی را باز می کنیم، در حدود نیم ساعت، کل ظرفیت های پذیرش یک هفته که تا روز چهارشنبه است، تکمیل می شود".
اسکندری ادامه داد که در هنگام گرفتن نوبت برای تذکره، پیام هایی وجود دارد که زمان و تاریخ دقیق بازشدن سامانه و آغاز روند نوبت گیری را اعلام می کند و متقاضیان می توانند بر اساس این تاریخ و ساعت اقدام به نوبت گیری کنند. اما اگر به عنوان مثال ساعت ۲ بعد از ظهر سامانه باز شود، کل ظرفیت یک هفته ای تذکره تا ساعت دو و نیم تکمیل می شود.
به گفته وی، برخی وقت ها، وقتی یک مراجعه کننده اقدام به گرفتن نوبت در زمان معین می کند، ممکن است عکس ها مشکل داشته و به عنوان مثال حجمش زیاد باشد و یا موردی که سیستم قبول نکند، تا فرد این مشکل را برطرف می کند، زمان شروع نوبت گیری از نیم ساعت بیشتر می شود و متقاضی نمی تواند نوبت بگیرد".
مسئول وب سیاست سفارت افغانستان در تهران خاطرنشان کرد که اگر تعداد اعضای تیم صدور تذکره که اکنون ۵ نفر اند، مثلا ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر شود، آن ها می توانند این ظرفیت را پیدا کنند که روزانه ۸۰۰ تا یک هزار نفر را پذیرش کرده و نوبت دهند.
با این وجود، اسکندری تصریح کرد که برای ایجاد سهولت بیشتر برای دانشجویان، این دانشجویان در عین حالی که می توانند در میان سایر مراجعین برای گرفتن نوبت اقدام کنند، روزهای پنج شنبه به صورت اختصاصی برای آن ها در نظر گرفته شده و حدود ۵۰ تن می توانند به صورت ویژه نوبت بگیرند.
وی افزود که بخش جداگانه ای در سامانه و پروفایل متقاضیان برای تذکره دانشجویان وجود دارد و نوبت گیری برای روزهای پنج شنبه نیز به صورت جداگانه و ویژه صورت می گیرد.
مسئول وب سایت سفارت افغانستان ادامه داد که کوشش می شود وقت نوبت دهی ویژه برای دانشجویان در شب و یا زمانی که دانشجویان فرصت داشته باشند، در وب سایت آغاز شود و تاریخ و ساعت دقیق شروع نوبت گیری نیز در بخش تذکره دانشجویان اعلام می شود.
مسئول پروژه پاسپورت: افزایش ظرفیت ها به سرعت در جریان است
در همین حال، محمد اسلام دره ای مستشار فرهنگی حقوقی سفارت افغانستان و مسئول پروژه پاسپورت نیز به خبرنگار آوا گفت تا بالا رفتن ظرفیت ها برای پذیرش، سفارت بر اساس ظرفیتی که دارد، برای صدور تذکره و یا پاسپورت پذیرش می کند.
به گفته وی، هم اکنون روزانه تا ۱۵۰ درخواست مورد رسیدگی قرار می گیرد و این حجم شاید تا ۲۰۰ مورد در روز افزایش یابد.
وی پیرامون مشکلات در نوبت گیری افزود که اگر سفارت افغانستان در تهران سامانه نوبت دهی را باز بگذارد، به دلیل مراجعین زیاد، شاید ظرفیت تا ماه ها تکمیل شود.
مسئول پروژه پاسپورت سفارت افغانستان ادامه داد، در نمایندگی مشهد به دلیل این که مشکل جای ندارند و همه کمپیوترهای خود را نصب کرده اند، ظرفیت بیشتری وجود دارد، اما در تهران به دلیل مشکلات جای، نتوانسته ایم نصف کمیپوترهای خود را نصب کنیم.
اما وی تأکید کرد که مسأله افزایش ظرفیت ها و جابجایی به سرعت در جریان است.
دره ای خاطرنشان کرد که برای افزایش سرعت روند کار، تلاش دارند فورم های خود را که فعلا قلمی است، کمپیوتری بسازند و مشکلات حل شود.
وی در عین حال یادآوری کرد که سفارت افغانستان در تهران برای موارد فوری و افرادی که نیاز فوری و ضروری به تذکره یا پاسپورت دارند، به صورت استثنا همکاری می کند، زیرا این گونه افراد نمی توانند دو الی سه ماه در نوبت بایستند.
دره ای به عنوان مثال یادآوری کرد، مهاجری که نسبت به داشتن بیماری نیاز فوری به تذکره و پاسپورت داشته و در نمایندگی مشهد برای او سه ماه بعد نوبت داده، به سفارت تهران مراجعه نموده و همراهش همکاری صورت گرفته است
مستشار حقوقی سفارت افغانستان در ایران خاطرنشان کرد که برای بهبود روند کار در حال مشوره گرفتن و کار برای تهیه یک پالیسی جهت نوبت دهی بر اساس ضرورت مهاجرین اند.
بر اساس تلاش های مقام های سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران و همچنین وزارت های امورخارجه و امورمهاجرین و در کنار آن، ریاست ثبت احوال نفوس، از حدود یک ماه پیش روند صدور تذکره و پاسپورت های ماشین خوان برای مهاجرین و دانشجویان افغانستانی در تهران و مشهد آغاز شده است. با آغاز این روند، بسیاری از مشکلات نزدیک به سه میلیون مهاجر مرفوع خواهد شد.
انتهای پیام/