به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و درگیری های زیاد ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال با سامانه بلیت فروشی رقابت های لیگ برتر با اعلام مهدی تاج رسما به سرخابی ها واگذار شد و سهم شرکتی که کار بلیتفروشی الکترونیکی مسابقات را برعهده داشت از ۳۵ درصد به ۱۲/۵ درصد کاهش یافت.
پرسپولیس و استقلال که در سال ها و به خصوص ماه های اخیر برای در اختیار گرفتن بلیت فروشی تلاش های زیادی انجام دادند در نهایت با حمایت هوادارانشان موفق شدند این کار را انجام دهند تا در آینده از راه بلیت فروشی به درآمد خوبی دست یابند. گام آخر ۲ باشگاه پرطرفدار کشورمان برای رسیدن به این هدف بزرگ در بازی پرسپولیس و پیکان رقم خورد. جایی که پیش از شروع این بازی هواداران برای حمایت از باشگاه تصمیم گرفتند از خرید بلیت الکترونیکی خودداری کنند. این امر می توانست به قیمت حضور نیافتن آن ها در ورزشگاه آزادی همراه شود اما در نهایت با پیگیری علی اکبر طاهری هواداران پس از درگیری با عوامل شرکت مربوطه به صورت رایگان وارد ورزشگاه شدند. هرچند این عامل به قیمت از دست رفتن درآمد مختصر باشگاه پرسپولیس از بلیت فروشی دیدار با پرسپولیس تمام شد اما در آینده ای نزدیک سودی گزاف به حساب سرخ آبی ها واریز می کند.
قرارداد بلیتفروشی رقابت های لیگ برتر یکی از عجیب ترین و در عین حال مبهم ترین مسائل در تاریخ این مسابقات است. قراردادی که سبب شد سرمایه پرسپولیس و استقلال و البته سایر تیم های لیگ برتر به راحتی وارد جیب فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، هیئت فوتبال و شرکت طرف قرارداد شود و آنها برای دریافت حق خود با عوامل مختلفی وارد چالش شوند. از طرفی باشگاه ها به میزان برابر با شرکت مجری از این قرارداد سهم می بردند. درحالی که طبق عرف باید ۱۰ درصد قرارداد به شرکتی که فروش بلیط را برعهده داشت تعلق می گرفت.
نکته مبهم قرارداد مدیران فوتبال ایران با این شرکت قرارداد ۱۱ ساله طرفین است و اصولا هیچکس در این مدت متوجه نشد چرا آن شرکت بدون برگزاری مناقصه باید به عنوان مجری برگزاری بلیت فروشی انتخاب شود اما امر واضح برای اهالی فوتبال این است که قرارداد بلیت فروشی لیگ برتر که در زمان ریاست علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال به امضا رسید بارها در اسامی شرکت ها و مدیریت آن ها دچار تغییر شد و مدیران فوتبالی هم به تبعیت از وزارت نشینان بدون هیچ قید و شرطی تمام مفاد آن را قبول می کردند.
کفاشیان و یارانش برای رفع ابهام نسبت به برگزار نشدن مزایده اعلام کردند فدراسیون برای اجرای بلیت فروشی الکترونیکی رقابت های لیگ برتر با شرکت زیرمجموعه مرکز همکاری، فناوری و نوآوریهای ریاستجمهوری قرارداد بسته است و از آنجاییکه این قرارداد بین ۲ ارگان دولتی امضا شده نیازی به برگزاری مزایده نبوده است. موضوعی که با تکذیب سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همراه شد تا ابهام های موجود افزایش یابد.
تفاوت آمار بلیت فروشی با درآمدهای پرسپولیس و استقلال دیگر مسئله ای بود که منجر به اعتراض آن ها و البته هواداران شد و تماشاگران به هیچ وجه علاقه نداشتند پولی که برای تماشای دیدار تیم های محبوبشان پرداخت می کنند به حساب یک شرکت مجهول الفعالیت برود. شرکتی که حتی نتوانست به تضمین های ارائه شده خود برای تجهیز پنج ورزشگاه بزرگ کشور به سیستم های بلیت فروشی عمل کند و تنها با توسل به زور قصد داشت سرمایه باشگاه ها را به غارت ببرد.
هرچند دعوای مربوط به قرارداد بلیت فروشی لیگ برتر به سود باشگاه ها تمام شده است و در واقع حق به حقدار رسیده است اما لازم است مهدی تاج و علی کفاشیان نسبت به ابهام های این قرارداد شفاف سازی کنند. البته اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و نهادهای نظارتی هم باید به مسائل مبهم قرارداد ترکمنچای بلیت فروشی ورود و با مسببان پایمال شدن حق باشگاه ها به صورت جدی برخورد کنند تا مشخص شود آقازاده ورزشی بر چه اساسی از این راه به سودی سرشار رسیده است.
در این میان باید مشخص شود آیا فدراسیون فوتبال در ازای کاهش سهم شرکت مربوطه از درآمد بلیت فروشی امتیازی به این شرکت داده است و قرار است غرامتی که شنیده می شود حدود ۳۰ میلیارد تومان است به مجری قرارداد بلیت فروشی پرداخت کند یا اینکه با اتکا به مستندات قانونی و تخلفات این شرکت این اقدام را انجام داده است.
به هر حال مدیران استقلال و پرسپولیس باید خوشحال باشند که با حمایت هوادارانشان در جدال مربوط به قرارداد بلیت فروشی پیروز شدند و می توانند به درآمد مناسب حاصل از این قرارداد تکیه کنند.
انتهای پیام/