مدیرپایگاه میراث فرهنگی لار گفت: ثبت جهانی بازار قیصریه به صورت مجموعه تاریخی دنبال شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ خشایار شیبانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار با بیان اینکه ثبت جهانی بازار قیصریه از سال ۲۰۰۷ متوقف مانده است، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده ثبت بازار به صورت تک بنا امکانپذیر نیست و بهتر است به صورت یک مجموعه برای ثبت آن اقدام کرد.

وی با بیان اینکه تعلل از سال ۲۰۰۷ تاکنون یکی از دلایل این امر است، افزود: علاوه بر آن ثبت جهانی بازار تبریز نیز یکی از دیگر از موانع ثبت بازار به صورت تک بنا است چراکه در ثبت جهانی بازار‌ها بازار تبریز توانست زودتر از دیگر بنا‌ها ملاک‌های ثبت را فراهم کند.

شیبانی با بیان اینکه تلاش می‌شود که مجموعه بازار یا پروژه دیگری از لار را برای ثبت جهانی آماده کرد، ادامه داد: مجموعه بازار، میدان، آب‌انبار‌ها و بافت تاریخی ایده‌آل‌ترین شیوه برای ثبت جهانی است.

گفتنی است در سال ۲۰۰۷ ثبت اولیه بازار قیصریه در فهرست مقدماتی ثبت جهانی یونسکو انجام شده، اما به دلیل رعایت نکردن شرایط و فراهم نکردن مقدمات لازم این بنا نتوانسته عنوان ثبت جهانی را کسب کند.

مجموعه بازار قیصریه، آب انبار دهن‌شیر، مسجد، میدان قیصریه، مجموعه کاروانسرا‌های گلشن و نو و فضا‌های پیرامونی می‌تواند به صورت یک مجموعه شهری مرتبط با هم جهت ثبت در فهرست آثار جهانی آماده شود.
انتهای پیام/ر

ثبت بازار قیصریه به صورت تک بنا امکانپذیر نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار