معاون محیط زیست استان یزد گفت: از ۲۵سال گذشته سازمان حفاظت از محیط زیست توانسته حدود ۹۵۰۰تن از گاز‌های مخرب لایه ازن را در کشور حذف کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛   کوچک زاده معاون محیط زیست استان یزد گفت: از ۲۵سال گذشته سازمان حفاظت از محیط زیست توانسته با اقدامات آموزشی و عملیاتی حدود ۹۵۰۰تن از گاز‌های مخرب لایه ازن را در کشور حذف کند.

کوچک زاده افزود: در سال های 2000و2006 میلادی بزرگترین حفره در لایه ازن ایجاد شد که عمیق ترین آن حدود 30 میلیون کیلومتر مربع بود.

کوچک زاده افزود: مهمترین صنایع عامل تخریب لایه ازن، صنایع یخچال سازی، اسفنج سازی، الکترونیک، خشکشویی ها، تولید رنگ و چسب است و تخریب لایه ازون عوارضی همچون سرطان پوست، آب مروارید، پیری زودرس، نابودی زنجیره غذایی دریایی، کندی رشد گیاهان، افزایش گرمای زمین و تغییرات جوی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس دفتر لایه ازن در یزد هم گفت: خوشبختانه روند تخریب لایه اوزن کمتر شده ورو به بهبودی است.

دامون سلیمانی زاده افزود طبق آخرین مشاهدات و گزارشات بدست آمده از طریق اندازه گیری زمینی و ماهواره ای و با توجه به اقدامات موثری که برای ترمیم لایه اوزن صورت گرفته پیش بینی می شود تا سال2050 علاوه بر ضخیم تر شدن این لایه، بیماری های آب مروارید و سرطان پوست هم کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

امسال سی امین سالگرد امضای پروتکل مونترال روز جهانی ازن است همه ساله در 16سپتامبر در 197کشور عضو این پروتکل مراسم خاصی به این مناسبت برگزار می شود.

در همین خصوص در ایران هم دست اندرکاران این معاهده بین المللی با حضور گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، رییس سازمان محیط زیست و مدیران آژانس ها و نهادها جهت بررسی آخرین دستاوردهای به عمل آمده گرد هم خواهند آمد.

انتهای پیام/ ی

حذف گاز‌های مخرب لایه ازن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.