مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد آتش‌سوزی‌، چرای بی‌رویه دام، عدم توجه مردم به جنگل‌ها و مراتع، بیماری خشکیدگی بلوط و کمبود نیروی انسانی کافی برای حفاظت از جمله عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی استان عنوان کرد و گفت: آتش‌سوزی و چرای بی‌رویه دام از جمله این تهدیدها است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ عزت‌الله بهشتی‌فر اظهار کرد: مناطق وسیعی از مساحت کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از جنگل است به گونه‌ای که 20 درصد از جنگل‌های منطقه زاگرس را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت و نقش موثر جنگل‌ها در ادامه حیات و زندگی بشر از گذشته تاکنون، افزود: جنگل‌ها نقش مهمی در بارش باران، حفاظت از خاک و ذخیره نزولات آسمانی دارند.

وی به بروز کم‌آبی و توسعه خشکسالی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل بروز این مشکل عدم توجه مردم به منابع طبیعی، تخریب و نابودی جنگل‌ها است.

این مسوول، ادامه داد: قطع بی‌رویه درختان، استفاده از چوب درختان و جنگل‌ها برای سوخت، استفاده و فروش غیر مجاز چوب جنگل‌ها از عوامل موثر در صدمه و خسارت دیدن این منابع خدادادی است.

بهشتی‌فر آتش‌سوزی‌، چرای بی‌رویه دام، عدم توجه مردم به جنگل‌ها و مراتع، بیماری خشکیدگی بلوط و کمبود نیروی انسانی کافی برای حفاظت از جمله عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی استان عنوان کرد و گفت: آتش‌سوزی و چرای بی‌رویه دام از جمله این تهدیدها است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، یادآور شد: آتش‌سوزی از عامل‌های بسیار مهم و مورد توجه در تخریب منابع طبیعی این استان بوده که عامل ایجاد و بروز بیش از 90 درصد از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع عوامل انسانی است.

وی، تصریح کرد: برخی از مردم، مسافران یا گردشگران با حضور در عرصه‌های طبیعی برای تفریح اقدام به روشن کردن آتش برای پخت غذا و چای می‌کنند که در هنگام ترک محل خاموش نکردن یا بد خاموش کردن آتش باعث آتش‌سوزی می‌شوند ضمن اینکه اغلب این موارد تعمدی و به منظور تجاوز و تصرف منابع طبیعی است.

وی، خاطرنشان کرد: اگر نیروی قرق‌بان به میزان کافی در عرصه‌ها حضور داشته باشد تا حد زیادی از میزان آتش‌سوزی‌ها کاسته خواهد شد زیرا مراقب اوضاع بوده و در صورت بروز هر گونه اتفاق می‌توانند در زمان مناسب آنرا مهار کنند.

این مسوول، اضافه کرد: اما ما نه تنها نیروی کافی نداریم بلکه به شدت با کمبود نیروی قرق‌بان مواجهیم ضمن اینکه حقوق و دستمزد همین تعداد بسیار کم قرق‌بان را نیز به زور تامین و پرداخت می‌کنیم.

بهشتی‌فر چرای بی‌رویه دام را از دیگر عوامل موثر در تخریب منابع طبیعی دانست و یادآور شد: در حال حاضر تعداد دام موجود در مراتع از ظرفیت مراتع بیشتر بوده و این موضوع باعث ضربه زدن و تخریب مراتع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از همه مردم خواست تا ضمن توجه و حفاظت از منابع طبیعی همکاری لازم را با نیروهای این دستگاه در مواقع ضروری داشته باشند.

وی منابع طبیعی را متعلق به همه مردم به خصوص نسل آینده دانست و افزود: نباید کاری کنیم تا با تخریب و نابودی این منابع خشکسالی و بیابان را به فرزندانمان در آینده تحویل داده و مرگ و پایان زندگی آنها را با دست‌های خود رقم بزنیم.

انتهای پیام/غ

تهدید منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بوسیله عوامل متعدد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.