به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ابولقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک در گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص علل هزینه بالای تولید پوشاک در کشور گفت:تولیدکنندگان داخلی هزینه های سربار زیادی دارند که سبب افزایش قیمت تمام شده محصول می شود و توان رقابت با اجناس وارداتی را کاهش می دهد.
وی ادامه داد: بالا بودن دستمزد کارگر ، حق بیمه بالا ، مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده از جمله عوامل افزایش هزینه تولید پوشاک در کشور به شمار می رود.
شیرازی تصریح کرد:عدم دسترسی به مواد اولیه ، تعرفه بالای واردات پارچه ، کمبود نقدینگی و از همه مهمتر نبود بازار فروش مناسب از دیگر مشکلات بخش پوشاک است که به افزایش قیمت تمام شده محصول منجر می شود.
رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه در کشورهای رقیب همچون ترکیه حمایت بالایی از تولیدکنندگان صورت می گیرد گفت:حمایت دولت در حوزه هایی همچون حق بیمه و تهیه مکان عرضه به کاهش هزینه تولید و افزایش توان رقابتی تولیدکنندگان کمک می کند.
وی ادامه داد:همچنین در راستای حمایت از تولید باید حاشیه سود قاچاق پوشاک کم و موانع از سر راه تولید برداشته شود.
شیرازی تصریح کرد: فراهم شدن بازار فروش در داخل و همچنین در بازار های جهانی و ساماندهی برندهای وارداتی نیز می بایست در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.
بر اساس این گزارش افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت در خصوص راهکارهای حمایت از تولید پوشاک تصریح کرد:در این راستا کارگروه هایی از 2 سال گذشته به منظور حمایت از تولید داخل و ساماندهی واردات پوشاک تشکیل شده که نتایج خوبی نیز به دنبال داشته است.
وی ادامه داد:در حوزه ساماندهی واردات 21 متقاضی خارجی ثبت برند داشتیم که 15 واحد توانستند گواهی فعالیت در کشور بگیرند.
محرابی گفت: شناسنامه دار شدن کالاهای وارداتی نیز از جمله اقدامات انجام گرفته برای ساماندهی واردات بود و به موجب آن مقرر شده از تاریخ 31 مردادماه ترخیص کالا بر اساس گواهی فعالیت و شناسنامه کالا صورت گیرد.
این مقام مسئول تصریح کرد:پیگیری در خصوص مالیات بر ارزش افزوده ، اعطای مشوق های صادراتی و تسهیلات نمایشگاهی از دیگر اقدامات درراستای حمایت از تولید است.
وی ادامه داد: زمانی که قیمت تمام شده تولید داخل پایین باشد دیگر انگیزه ای برای واردات باقی نمی ماند و می بایست در این راستا حرکت کنیم.
محرابی تاکید کرد: با اقدامات انجام گرفته در این حوزه تا 2 سال آینده شاهد نتایج مثبت و بهبود بازار پوشاک داخلی خواهیم بود.
انتهای پیام/