به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ماه شهریور بازار خرید دانش آموزی در آن داغ و پر رونق است، اگرچه بسیاری از فروشندگان لوازم التحریر، پوشاک و کیف و کفش مدارس، معتقدند شهریور ماه سال های اخیر، قابل مقایسه با کسب و کار گذشته نیست و به تعبیری هر سال دریغ از پارسال، اما به هر ترتیب در رکود سنگین بازار، تحرک نسبی و اقبال عمومی به خرید، غنیمتی است که نمی توان به سادگی از آن عبور کرد.
همین فرصت ویژه باعث می شود برخی از کسبه برای مدت محدود دو تا سه هفته ای، فروشگاه و مغازه خود را تخلیه و آن را با اقلام و محصولات مورد نیاز دانش آموزان پر کنند. کسب و کاری موقتی که سود حاصل از آن می تواند تا حدودی کسادی ماه های آینده را پوشش دهد.
در این میان، فروش و توزیع کیف دانش آموزی از نمونه فعالیت هایی به شمار می رود که اقبال عمومی به خرید و تهیه آن بالا است و باتوجه به بازگشایی مدارس ، والدین مجبور شده تا دست به جیب شوند و کیف مورد علاقه فرزند مُحَصِل خود را خریداری کنند.
علیرغم گزارش های منتشر شده که در طول سال از خرید و فروش کالاها و محصولات خارجی به گوش می رسد، در طی سالهای اخیر بازار کیف تولید داخلی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و آنچنان که کارشناسان بازار و فروشندگان خُرد و عمده کیف و کفش اذعان میکنند، اشتیاق والدین به خرید کیف های ایرانی دو چندان شده است.
حمید رضا قاسمی، از تولیدکنندگان کیف دانش آموزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به گرایش و میل بازار به خرید کیف های دانش آموزی تولید داخلی، اظهار کرد: در طول دو سه سال اخیر، رگه هایی از اقبال عمومی به تولیدات داخلی (منظور نظر فقط کیف های دانش آموزی ) قابل احساس است و خوشبختانه شهریور امسال، بیش از سال های گذشته این میل و اشتیاق بروز پیدا کرده است.
وی افزود: البته میل به خرید کیف های ایرانی، معطوف به دلایلی است که قیمت ارزان و مناسب تر آن (در مقایسه با کالاها و تولیدات خارجی) از یکسو و همچنین ارتقای هر چه بیشتر کیفیت پارچه هایی که برای دوخت کیف ها از سوی تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد نیز مزید بر علت شده تا ذائقه بازار به سمت و سوی تولیدات ایرانی(کیف مدارس) سوق پیدا کند.
این تولیدکننده کیف دانش آموزی در ادامه گفت: یکی از مؤلفه های تأثیرگذار در جلب نظر دانش آموزان برای خرید کیف های ایرانی به طراحی و رنگ آمیزی آنها باز میگردد که خوشبختانه در این خصوص نیز شاهد پیشرفت هایی هستیم .
قاسمی گفت: البته همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم و در صورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد انگیزه برای طراحان، بی گمان طراحی ها و رنگ آمیزیها با چنان تنوع و تکثری همراه می شود که علاوه بر تأمین نیاز داخلی، قادر به تأمین نیاز بازارهای خارجی نیز خواهیم بود و در حوزه صادراتی نیز موفقیت های قابل توجهی حاصل خواهد شد.
رستم ابراهیم زاده،کارشناس بازار که سال ها در حوزه تولید کیف مدارس فعال بوده در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نیاز تولیدکنندگان به مشمع و فوم برای تولید کیف مدارس، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولید از واردات تأمین می شود که در صورت تأمین داخلی آن، شاهد صرفه جویی ارزی و اشتغالزایی شایسته تری خواهیم بود.
وی افزود: با همه این اوصاف، ضرر و زیان و مخاطرات اقتصادی واردات مواد اولیه تولید کیف به مراتب کمتر از واردات کیف های خارجی است.
ابراهیم زاده گفت: واردات کیف مدارس، به تدریج به تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکار شدن افراد و گروه های شاغل در این حوزه می انجامد که در شرایط کنونی اقتصاد ایران، این موضوع به صلاح نیست و اقبال عمومی که این اواخر به کیف های تولید داخل نشان داده می شود، امری نوید بخش است.
محمد رضا نامجو، از تولیدکنندگان کیف دانش آموزی در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به ضرورت حمایت مضاعف از تولیدکنندگان داخلی گفت: یکی از جدیترین نیازهای بازار فعلی، معطوف به پرداخت تسهیلات کم سود می شود که با تأمین و تحقق آن، بسیاری از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان مرتفع می شود.
وی افزود: سال ها رکود و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان باعث شده تا میل فعالان این حوزه به دریافت وام و تسهیلات افزایش یابد، اما گاهی مسیر پر پیچ و خم دریافت وام و سودهای بالایی که از محل پرداخت تسهیلات بانکی وضع و تعریف می شود، آنچنان سخت و غیرقابل تحمل می شود که بسیاری از متقاضیان، عطای دریافت وام های اینچنینی را به لقایش می بخشند.
این تولیدکننده کیف دانش آموزی در غرب استان تهران یادآور شد: امید آن می رود تدابیری اتخاذ شود که به موجب آن، ضریب و روند پرداخت تسهیلات بانکی تقویت شود که در چنین شرایطی، به طور قطع شاهد حرکت موفق تری در مسیر فعالیتی این طیف خواهیم بود. در چنین بستری، عرضه کیف تولید داخلی، در بازارهای کشورهای دیگر نیز انجام می پذیرد که تمامی این موارد در سطوح خرد و کلان اقتصاد کشور، حامل توفیقات مطلوب و مؤثری خواهد بود.
انتهای پیام/
متاسفانه مسئولین و حتی خبرنگارها بیشتر زمانی که کار از کار می گذره وارد میدان می شوند
تا به این تاریخ متاسفانه از چند ماه قبل که کسی به فکر این چیز ها نبود تمامی واردات کیف و لوازم تحریر انجام شده و مقدار قابل توجهی هم فروش رفته و تازه می بینیم که به فکر تولید داخلی و فروش جنس ها و یا تولید با طرح های ایرانی می افتیم که به نظرم دیر شده