نگاهی به آمار سینماهای موجود نشان می‌دهد که حدود 90 درصد شهرهای ایران فاقد سینما هستند.

جای خالی سالن سینما در شهرها/ واکنش مسئولان چه بود؟به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ متاسفانه در کشور ما معضل بزرگی در حوزه سینما وجود دارد و آن هم کمبود سالن‌های نمایش در کشور است. دقیقا در زمانه‌ای که سینما، یکی از ابزارهای مهم فرهنگی و توسعه هر جامعه‌ای محسوب می‌شود.

نگاهی به آمار سینماهای موجود که بیاندازیم درمی‌یابیم که حدود 90 درصد شهرهای ایران، یعنی چیزی حدود هزار نقطه شهری فاقد سینما هستند.

در این هیاهوی جمعیتِ شهر که بیشتر خواهان رفتن به سینما هستند، به غیر از وجود سینماهایی در مراکز گردشگری یا مرکز شهر که مسیر آنها هم به گفته مردم بسیار دشوار و دردسرساز است، چیز دیگری نمی‌بینیم.

با گذری به اطراف سینماهای شهر، شاهد این خواهیم بود که مردم نسبت به تعداد اندک سالن‌های سینما و هزینه‌های بلیت‌ها انتقاداتی را مطرح می‌کنند:

1- همه ما سینما رفتن را دوست داریم و این تفریح هیجان خاصی هم دارد اما کمبود سالن‌ها و مسافت‌های طولانی که با محل زندگی ما دارند در موارد بسیاری، ما را از رفتن به سینما منصرف می‌کند.

2-فیلم‌های خوب و عامّه پسند تا حدودی اکران می‌شوند اما با این اوضاع سالن‌ها و بار ترافیکی خیابان‌ها در شب و محدود بودن وقت مردم، عده‌ای به سینما نمی‌روند و این یعنی تاثیری که قرار است سینما بر زندگی مردم بگذارد را نمی‌گذارد.

3- از تاثیرات منفی کمبود سالن‌های سینمایی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شبکه‌های ماهواره‌ای با خیال راحت و بدون هیچ رقیبی، فرهنگ خودشان را به مردم تحمیل می‌کنند.

4- در حال حاضر سینما به مثابه یک دانشگاه و قطب فرهنگی و سالن‌های سینما هم، کلاس‌های درس آن محسوب می‌شود و چنانچه تعداد آنها کم باشد و مردم به آنها دسترسی نداشته باشند، جامعه از لحاظ فرهنگی در بخش سینما تا حدودی دچار فقر می‌شود و جایگزین آن، محصولات غیرمجاز هالیوودی می‌شود که به راحتی در دسترس هستند و هیچ فیلتر اخلاقی هم ندارند.

5- عده‌ای از مردم بر این باور هستند که تعداد سالن‌های سینمایی کم هست، ولی باید در ابتدا احساس نیاز از طرف مردم و فیلمسازان به وجود آید به طوری که سالن‌های سینمایی همیشه پر باشند و به دنبال آن فیلم‌هایی با محتوای ارزشمند ساخته شود تا برای اکران کمبود سالن داشته باشیم که در این صورت دولت مجبور شود تعداد سالن‌های سینمایی را افزایش دهد.

6. از جمله تاثیرات منفی کمبود سالن‌های خوب و به روز رسانی دیگر سالن‌ها از نگاه مردم، گران بودن بلیت بعضی مراکز است که به طور مثال به غیر از مخارج خوراک و رفت و آمد، برای هزینه بلیت یک خانواده 4 یا 5 نفره باید مبلغی حدود 60 هزار تومان بپردازد که این امر تاثیر زیادی بر رکود سینما می‌گذارد.

و دسته‌ای دیگر بر این عقیده بودند که اهالی سینما گاها با خرج‌های اضافه‌ای که می‌کنند در ساخته نشدن سالن‌های جدید یا تجهیز مکان‌های فعلی نقش بسیاری دارند؛ وقتی فیلم‌هایی تولید می‌کنند با یک سری موضوعات که مورد استقبال هم، واقع نمی‌شود و صرفا بودجه سینما را هدر می‌دهند، بودجه‌ای که می‌توانست صرفِ ساختن سالن‌های جدید یا تجهیز سالن‌های فعلی شود .

در ادامه این موضوع به واکنش مسئولین در این باره می‌پردازیم...

به غیر از صحبت‌هایی که مسئولین در مورد سینما و سختی‌های تامین بودجه برای رفع نیازهایش داشتند و اینکه ساخت چنین مجموعه‌هایی فقط در شهرهای بزرگ با گردش اقتصادی بالا امکان‌پذیر است خبرهای خوبی از 136 مجموعه سینمایی در حال ساخت می‌شنویم که در پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

از ابتدای امسال، 18 مجموعه سینمایی اضافه شده که می‌توان به سینما عمیق در بجنورد، مجموعه مگامال در تهران، سینما 9 دی در هشتگرد اشاره کرد.

همچنین پروژه‌های در دست ساخت را 136 سالن اعلام کردند و اظهار داشتند تا پایان سال از مرز 500 سالن عبور خواهیم کرد.

و در پایان از پروژه سینما ساحل اصفهان، سینما آستارا تهران، سینما قدس اصفهان و سینما بهمن اصفهان خبر دادند که مطالعات آنها انجام شده است و به زودی پروژه ساخت آنها شروع می‌شود.

 

انتهای پیام/

چاره جویی برای تماشاخانه هایی که در دسترس مردم نیستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار