علی قوی تن گفت: بهتر است که محصولات فرهنگی از جمله سینمایی متنوع باشند و از همه تولیدکننگان حمایت شود.

مسئولان برای تنوع بخشی در تولیدات فرهنگی چاره اندیشی کنند/ نگاه تجاری به سینما فراگیر نشودعلی قوی تن کارگردان سینما درباره آخرین وضعیت اکران «پل سفید» به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: فیلم سینمایی «پل سفید» که اولین نمایش آن تیرماه سال جاری در جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان بود و با استقبال خوبی از سوی مردم علاقه مند به سینما مواجه شد، و نیز موفق به دریافت جایزه ويژه یونیسف گردید، اکنون در حال آماده‌سازی برای پخش جهانی هستیم.

 وی افزود: چند سالی است که بنای کارم را برای نمایش در کشورهای خارجی گذاشته ام و تاکنون نسبتا موفق هم بوده ام. برای مثال سه فيلم‌ «پرواز بادبادک»، «آفتاب مهتاب زمین» و «آسمان آبی مادرم» تاکنون در بیش از ۳۰ جشنواره دنیا، اروپا، آسیا، استرالیا و آمریکا به نمایش درآمده و امتیاز پخش این سه فیلم برای نمایش در ۱۲ کشور اروپایی و آسیایی، به یک کمپانی پخش خارجی فروخته شده که در سینما تک و سالن‌های خاص و TV به نمایش در آمده است.

 وی ادامه داد: از طرفی همین سه فیلم در جشنواره‌های فجر و جشنواره‌های کودکان و نوجوانان و هم زمان در چند استان، نمایش داده شده است. بنابراین، اگر بخواهیم موضوع نمایش را برای این نوع فیلم‌های فرهنگی، هنری و بعضا پرورشی و تربیتی مد نظر قرار دهیم، می‌گویم در شرایط فعلی که سينمادار به دنبال فیلم‌های پرفروش می رود، ما هم کار بزرگی انجام داده‌ایم.

این کارگردان اضافه کرد: نمایش فیلم‌های فرهنگی هنری در کشورهای دیگر، صدور و نشر فرهنگ ایران است، به خصوص فیلم‌هایی از این قبیل که مسائل اخلاقی و روابط انسانی را به تصویر کشیده باشد. هدف فقط این نیست که به دنبال پول باشیم و با تصرف چند سینما در تهران، ذائقه مردم را پایین بیاوریم، مسئولان فرهنگی ما نباید اجازه دهند عده‌ای سودجو بر فضای فرهنگی کشور تاثیر یگذارند. 

قوی تن ادامه داد: پول بد نیست، و بازگشت سرمایه هم خوب است اما تعادل هم در هر چیزی خوب است، بهتر است که محصولات فرهنگی از جمله سینمایی متنوع باشند و مسئولان نیز از همه حمایت کنند.

قوی تن تصریح کرد: لازم است که حتی خانه سینما و روسای صنف‌های سینمایی برای توازن جنس فیلم‌ها چاره اندیشی کنند و به نگاه و اندیشه فیلمسازان در گونه‌های مختلف سینمایی کمک کنند تا دوباره سینما دچار اشتباه قبل از انقلاب نشود، از طرفی نیاز است سازمان سینمایی یک بازنگری در امور بخش هنر و تجربه هم داشته باشد، چون اصل و اساس تشکیل این مجموعه، برای نمایش فیلم‌های سینمایی فرهنگی و خاص بوده اما حالا به پخش فیلم‌های ویدئویی تبدیل شده است.

این کارگردان افزود: البته بنده مخالفتی با دیده شدن آن فیلم‌ها ندارم اما باید اولویت را به فیلم ‌های سینمایی دارای پروانه ساخت و پروانه نمایش بدهیم، یا آثاری که سینماهای دیگر را در تصرف خود دارند نباید گروه هنر و تجربه را در اختیار بگیرند. لازم است مسئولان سینمایی و خانه سینما کمی بیشتر نگاه هنرمندانه و به دور از تجارت به اوضاع سینما داشته باشند، من از تعداد نمایش ها و فرصتی که برای دیده شدن فیلم‌های اخیرم در داخل و خارج از کشور فراهم شد با توجه به شرایط موجود راضی هستم و عمده سرمایه‌گذاری فيلم‌هايم نیز از جیب خودم بوده است، البته که در مواقعی هم از حمایت نسبی مسئولان فرهنگی بهره‌مند بوده‌ام.

 

انتهای پیام/

بخش هنر و تجربه نیازمند بازنگری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.