مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سوزاندن هرگونه مواد نفتی در گودال های سوخت با حکم دادگاه ممنوع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه روزانه 770 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در استان سوزانده می شود اظهار کرد: بر اساس حکم مراجع قضایی سوزاندن هر گونه مواد نفتی در گودال های سوخت ممنوع شده است.

وی با اشاره به آلودگی های نفتی در استان و به ویژه در میادین غرب کارون بیان داشت: با تشکیل پرونده قضایی علیه شرکت های نفتی که اقدام به سوزاندن نفت خام در گودال های نفتی (Burn Pit) می کنند، بر اساس حکم قضایی و دستور دادستان سوزاندن هرگونه مواد نفتی در گودال های سوخت (گودال آتش) در میدان های غرب کارون می باشد.

لاهیجان زاده تصریح کرد: طبق دستور قضایی، پیمانکاران به ویژه در میادین غرب کارون مکلف به خرید یا اجاره دستگاه MOT (دستگاه فرآورش سیار نفت) شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اذعان کرد: استاندار خوزستان درباره آلودگی مشعل های نفت (فلرها) با ریاست جمهوری مکاتبه کرده و دفتر ریاست جمهوری نیز طی نامه ای از وزیر نفت خواسته برنامه های خود را به سرعت اعلام و نسبت به حل مشکل اقدام کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز چند روز پیش خواستار تسریع در طرح های جمع آوری گازهای همراه نفت و تهیه دستگاه های MOT شده است.

وی گفت: در اطراف اهواز بیش از یک هزار و 600 چاه نفت وجود دارد که هر چند یک بار، نفت سوزی در گودال آتش انجام می دهند که این مساله باعث آلودگی های زیست محیطی می شود.

احمدرضا لاهیجان زاده بیان کرد: در خوزستان بیش از 700 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت سوزانده می شود و برای جلوگیری از سوزاندن آن ها طرح جمع آوری گازهای نفت باید تکمیل شود.

وی افزود: اهواز، هفتکل، رامشیر، امیدیه، آغاجاری، رامهرمز، هویزه، سوسنگرد و خرمشهر بیش ترین مشکل را بخاطر آلودگی این گازها متحمل می شوند.

لاهیجان زاده طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت در میادین آبتیمور، منصوری، اهواز و کوپال) را شامل 2 بخش دانست و اذعان داشت: مرحله نخست این طرح با هدف جمع آوری بخشی از گازهای همراه نفت، به بهره برداری رسیده و مرحله دوم طرح که برای جمع آوری گازهای اسیدی است، اوایل امسال به بهره برداری رسید.

این مقام مسئول گفت: آماک همه گازهای نفتی اطراف اهواز را پوشش نمی دهد و اهواز 2 ، پشت ورزشگاه غدیر و آبتیمور از جمله مناطقی هستند که گازهای همراه نفت در آن سوزانده می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه روزانه 6 تا 10 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی، ایجاد و وارد هوا می شود تصریح کرد: در یکی دو ماه گذشته فاز زیست محیطی آماک متوقف بوده است.

به گفته احمدرضا لاهیجان زاده، شرکت نفت مدعی است که پتروشیمی رازی برای تحویل این گازها با مشکل فنی روبه رو شده است.

بر اساس این گزارش، بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز در ابلاغی به مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، از وی خواست تا از ابتدای مهر امسال از سوزندان نفت در گودال های سوخت (شامل اقدامات مناطق نفتخیز جنوب، متن، مناطق مرکزی و اروندان) خودداری شود.

وی علت این دستور را شکایت مسئولان خوزستان از سوزاندن نفت تولیدی در چاه های حفاری در سفر شهریور ماه خود به خوزستان عنوان کرده است.

طرح آماک به منظور کاهش انتشار آلاینده های ناشی از سوزاندن گازهای ترش در میادین آب تیمور، مارون، اهواز و کوپال از اوایل دهه 80 آغاز شد.


انتهای پیام/گ

ممنوعیت سوزاندن مواد نفتی در گودال های سوخت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.