معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: با رونمایی از سامانه BI به صورت روزانه می‌توانیم به تمامی اطلاعات و آمارهای بخش‌های حمل ونقلی و شهرسازی دسترسی داشته‌ باشیم.

 رونمایی از دو نسخه سامانه BI و کتاب متادیتا در وزارت راه‌وشهرسازی/ ایران در سرشماری اینترنتی رتبه اول دنیا را کسب کردبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و رئیس کمیته آمار بخشی وزارت راه‌و شهرسازی در نخستین جلسه آماربخشی وزارت راه‌ و رونمایی از سامانه جامع اطلاعات آماری وزارت راه(سامانه BI) اظهار کرد: در گذشته آمارها یکپارچه نبود و هر دستگاه آماری جداگانه ارائه می‌داد، بنابراین ارائه ‌آمار به این شیوه انرژی زیاد می‌گرفت که متاسفانه با بهره‌وری پایینی همراه بود .

 وی در ادامه افزود: در صورتیکه وزیر راه‌وشهرسازی نیازمند دریافت آماری بود یک هفته تا 10 روز طول می‌کشید تا این آمار به دست وی برسد. اکنون تمامی این آمارها یکپارچه شده و یک سامانه منسجمی تهیه کردیم که هر روز  به روزرسانی می‌شود.

 معاون وزیر راه‌وشهرسازی تصریح کرد: هر یک از دستگاه‌ها روزانه آمار و اطلاعات خود را ارائه می‌کنند و پس از تأیید اطلاعات وارد این سامانه می‌شود. 

امینی از رونمایی سامانه‌ دیگری به‌ نام متا خبر داد و گفت: تا به‌حال 80 هزار لایه GIS از سطوح مختلف جمع‌آوری کرده‌ایم که کاربرد آن به این صورت است که پروژه‌هایی از شرکت‌های مشاوره ‌جمع‌آوری می‌کنند و پس از تایید اطلاعات این نقشه‌ها بر روی سامانه قرار می‌گیرد که تا اواسط مهرماه قابل دسترسی  عموم مردم است. 

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه از سازمان امور استخدامی کشور گله‌ کرد و گفت:‌ این سازمان با ایجاد دفتر آمار و اطلاعات مخالفت کرد که بعد از گذشت مدتی و با رایزنی‌های بسیار این دفتر راه‌اندازی گردید.

 وی در پایان این مراسم از نسخه جدید کتاب متادیتا‌ی وزارت راه‌وشهرسازی که شامل شناسنامه تمامی شاخص‌ها و اقلام آماری بخش حمل ونقل و مسکن و شهرسازی است، رو‌نمایی کرد.

 آمار میزان بیکاری در ایران تحریف می‌شود

در ادامه این مراسم پارسا رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه این سومین برنامه ملی آماری است که در حال تدوین آن هستیم، گفت: البته این برنامه ملی آمار با سایر برنامه‌های گذشته هیچ  شباهتی ندارد و به نوع خود یک برنامه جدید به شمار می‌رود.

 پارسا در ادامه  تصریح کرد: در تاریخ نظام آماری باید سال متفاوتی باشد و در حقیقت از نظام آمار سنتی به نظام آمار مدرن تغییر کنیم و ما سعی کرده‌ایم در این برنامه تغییر را پایه‌گذاری کنیم.

 رئیس مرکز آمار ایران در ادامه توضیح داد: سال گذشته یک سرشماری بسیاری موفقی داشتیم به این صورت که توانستیم مشارکت 48 درصدی مردم را در آمارگیری به صورت اینترنتی داشته باشیم و توانستیم رتبه‌ اول را در این بخش کسب کنیم.

 وی  تاکید کرد: این مشارکت 48 درصدی مردم، کارشناسان آمار را هیجان‌زده کرد، هم اکنون کشور ژاپن رتبه 37 درصدی را در بخش آمار به شیوه اینترنتی دارد.

 پارسا گفت: باوجود آنکه 48 درصد از مردم به صورت اینترنتی در آمار سال گذشته شرکت‌ کرده‌اند اما هنوز ایران در زمره آمارگیری‌های سنتی قرار دارد و ما با‌ آمارگیری مدرن بسیار فاصله داریم.

 وی با اشاره به اینکه آمارگیری به صورت مدرن باید دارای سه کد یونیک باشد گفت: این سه کد شامل کد فرد(کد ملی، کد مکان، کد پستی و کد کسب‌وکار) است که در صورتیکه این سه کد در اختیار مرکز آمار قرار گیرد دیگر نیازی به سرشماری نیست.

 پارسا در ادامه با بیان اینکه در سرشماری باید کوچکترین جابه‌جایی گزارش شود، گفت: متاسفانه مردم این موضوع را جدی نمی‌گیرند و ما بارها درخواست کرده‌ایم که هرچه سریعتر این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

 وی گفت: در کشورهای پیشرفته این سه کد یونیک مستقر است و هیچ‌ سرشماری‌ انجام نمی‌شود و به نوعی مشکلی در خصوص آمارگیری وجود ندارد.

 رئیس مرکز آمار ایران در ادامه به موضوع آمار، اشتغال و بیکاری اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای اعلام شده هر فردی که یک ساعت در طول هفته کار کند جزو شاغلان محسوب می‌شود و این موضوع را دولت تعریف کرد تا میزان بیکاری در کشور کاهش یابد اما به نظر مسئولان آماری این تعریف درست نیست و باعث تحریف میزان واقعی بیکاری در کشور می‌شود.

 وی توضیح داد: در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس برگزار شد به صورت کامل در خصوص اصلاح این ‌آمار بحث و بررسی کردیم و در نهایت نمایندگان پذیرفتند که این آمار باید اصلاح شود.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار