رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف‌های قرآنی تنها دو درصد موقوفات کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی در حاشیه برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با تشریح اهم فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و ضرورت گسترش این فعالیت‌ها با حمایت مردم از طریق وقف اظهار داشت: تعداد مسابقات قرآنی که در طول سال و توسط ادارات و ارگان‌های مختلف در کشورمان برگزار می‌شود بسیار زیاد و گسترده است علاوه بر این تعداد برنامه‌های قرآنی و مسابقات قرآنی که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه ریزی و اجرا می‌شود قابل مقایسه با هیچ نقطه‌ای از دنیا و مخصوصا کشور‌های اسلامی نیست.
حجت الاسلام حسینی افزود: همچنین برنامه‌ها و مسابقات مختلف قرآنی با گستردگی که سازمان اوقاف و امور خیریه در طول سال برگزار می‌کند از توفیقات خوبی است که این سازمان بدست آورده است و قطعا برگزاری این مسابقات از لحاظ کمی و کیفی در جهت گسترش فرهنگ قرآنی بسیار تاثیر گذار بوده است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه به ضرورت توسعه فعالیت‌های قرآنی در عرصه‌های مختلف اشاره و گفت: بی تردید اجرای برنامه‌های قرآنی نیازمند تامین بودجه و اعتبارات است که متاسفانه در این زمینه اعتبار لازم وجود ندارد و حتی منشور توسعه قرآن کریم که به تصویب دولت رسیده است به صورت کامل اجرا نمی‌شود و به صورت نامنظم اعتبار لازم به برنامه‌های قرآنی اختصاص داده می‌شود که این امر یک آسیب و چالش جدی محسوب می‌شود.
حجت الاسلام حسینی در ادامه به ضرورت توسعه موقوفات قرآنی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۱۷۳ موقوفه قرآنی در کشور وجود دارد که این رقم تقریبا دو درصد از موقوفات کل کشور به شمار می‌رود و این تعداد برای تامین هزینه‌های برنامه‌های قرآنی کافی و کارآمد نیست، لذا برای توسعه موقوفات قرآنی نیازمند یک عزم جدی هستیم و باید در این راستا مشارکت مردم را بیش از گذشته جذب کرد.
وی در ادامه به سیاست گذاری سازمان اوقاف در سال جاری برای جذب مشارکت‌های مردمی و همچنین ایجاد موقوفات مشارکتی قرآنی اشاره کرد و گفت: در راستای جذب کمک‌های مردمی و جذب مشارکت‌های افراد خیر و نیکوکار امسال سامانه وقف قرآنی #۱۱۴*۷۸۰* راه اندازی شده است که در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از این سامانه رونمایی شد و امیدواریم که با رونمایی این سامانه شاهد جذب کمک‌های مردم مومن کشورمان در جهت توسعه زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه‌های قرآنی باشیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به استقبال مردم از سامانه پویش وقف مردمی ادامه داد: باتوجه به اینکه زمان کوتاهی از رونمایی این سامانه می‌گذرد، اما تا کنون حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده، ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تخصیص ۱۴۰ میلیون ریال، حضرت پور یکی از نمایندگان استان اذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی ۱۰ میلیون ریال و حامد وکیلی یکی از قاریان بین المللی قرآن کریم نیز با اختصاص ۱۰ میلیون ریال در این امر مشارکت کرده اند که براساس برنامه ریزی‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شده تا از هفته آینده به صورت دائم و آنلاین میزان مشارکت مردم در این سامانه از طریق رسانه‌ها اعلام شود.
حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: همچنین در سال ۹۶ مقرر شده است تا در هر استان حداقل ۱۰ موقوفه قرآنی ایجاد شود که در مجموع باید ۳۱۰ موقوفه تا پایان سال ۹۶ در کشور ایجاد شود که براساس آخرین آمار دریافتی ۲۵ درصد این برنامه در کل کشور محقق شده است.
وی در ادامه بیان کرد: نهاد وقف همواره برای توسعه فعالیت‌های عام المنفعه، بهداشتی، آموزشی، علمی و... منابعی را تامین کرده است، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از موقوفات در سراسر کشور مربوط به ترویج معارف اهل بیت (ع) است این امر در صورتی است که قرآن و عترت دو بال برای ترویج اسلام ناب محمدی محسوب می‌شوند و امروز بیش از گذشته نیاز داریم تا مردم و خیرین در جهت ایجاد موقوفات قرآنی همت و مشارکت کنند.
رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف خاطر نشان کرد: همچنین در راستای جذب مشارکت بیشتر و جلب اعتماد مردم در نظر داریم تا با همکاری شبکه قرآن و معارف سیما به صورت ماهانه یک برنامه از نحوه‌ی اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش که از محل موقوفات قرآنی در حال اجرا است تولید و برای مردم پخش شود.
حسینی افزود: تمام برنامه‌ها و سیاست گذاری‌های انجام شده در اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف ترویج فرهنگ وقف با محوریت اجرای برنامه‌های قرآنی انجام شده است تا بتوانیم به مرور زمان روند صعودی را در این راستا شاهد باشیم و در آینده نزدیک بتوانیم فقر موقوفات قرآنی را از بین ببریم.
انتهای پیام/م

استقبال از پویش مردمی وقف مشارکتی در سطح کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.