جلسه ستاد باز آفرینی پایدار شهری با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با اشاره به اینکه رویکرد اجرایی بازآفرینی شهری نیازمند تغییر است گفت: مشوق‌های ارائه شده در بافت‌های ناکار آمد شهری دارای اشکالات فنی شهرسازی است.


رحمتی با بیان اینکه دونوع رویکرد فیزیکی و حیاتی درمورد بافت‌های شهری وجود دارد افزود: رویکرد فعلی در کشور، رویکرد فیزیکی بوده و حیات در بافت شهری مورد توجه قرار نگرفته که این رویکرد دارای اشکال بوده و نیازمند بازنگری است.


وی در بحث ضرورت توجه به احیای بافت قدیمی در اطراف بازار تاریخی زنجان بیان کرد:بافت اطراف بازار تاریخی زنجان در جنوب شهر که منتهی به باغات جنوبی شهر می‌شود، نیازمند احیای مناسب است.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان گفت: تقویت بافت‌های تاریخی و قدیمی شهر با رویکرد گردشگری می‌تواند اقتصاد محلات را تقویت کرده و جهت گیری درستی برای برنامه‌های توسعه‌ای شهر داشته باشد.


رحمتی با اشاره به اینکه افزایش کارکرد برنامه‌های ستاد باز آفرینی شهری نیازمند تفکیک بافت‌های مختلف شهری است افزود: باید بافت‌های مختلف با کارکرد‌ها و ویژگی‌های مختلف را تفکیک کرده و برای هر بافت شهری متناسب با شرایط آن برنامه ریزی کرد.

وی خاطر نشان کرد:ارائه مشوق‌های تراکمی برای ساخت بنا در بافت‌های قدیمی شهر که معابر کوچکی دارند، موجب بروز مشکلات شهرسازی می‌شود.

همچنین در این جلسه گزارش عملکرد بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف، برنامه‌های احیاء، نوسازی و بهسازی شهری استان زنجان اعلام شد.
مطالعات در حوزه بافت فرسوده در ۴ شهرستان، ابهر، قیدار، خرمدره و زنجان انجام شده است که نتایج به دست آمده به شرح ذیل می‌باشد:

از ۶۱۷۰ هکتار مساحت شهرستان زنجان ۵۱۱ هکتار بافت فرسوده داریم.
از ۱۵۸۸ هکتار مساحت شهرستان ابهر ۸۳ هکتار بافت فرسوده داریم.
از ۱۰۵۵ هکتار مساحت شهرستان خرمدره ۷۴ هکتار بافت فرسوده داریم.
از ۴۱۰ هکتار مساحت شهرستان قیدار ۲۷ هکتار بافت فرسوده داریم.

از نظر محل‌های بررسی شده در شهرستان زنجان محل‌های اسلام آباد، نجف آباد، خاندره، سایان، شهدا، گوجیک آباد، کوی فاطمیه از نظر بافت فرسوده مورد مطالعه قرار گرفته است.


گفتنی است بافت‌های نا کار آمد پنجگانه شهر زنجان به ترتیب زیر می‌باشد:
۱. بافت تاریخی با ۹۶/۴۰ در صد
۲. بافت میانی فرسوده با ۴۱/۲۰ درصد
۳. پهنه شهری ناسازگاربا ۸۶/۱۴ درصد
۴. سکونتگاه‌های غیر رسمی با ۶۰/۲۰ درصد
۵. بافت شهری با پیشه روستایی با ۱۸/۳ درصد

همچنین از پروژه‌های انجام شده از سوی اداره عمران و بهسازی به همراه شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران می‌توان درمانگاه شماره ۶ اسلام آباد را نام برد.


همچنین ۹ پروژه در استان در دست اقدام است.

 

 

 

انتهای پیام /ع

 

 

 

رویکرد اجرایی باز آفرینی شهری نیازمند تغییر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.