رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان گفت:ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده میوه است و با وجود مشکلات کنونی برای کشاورزی یکی از 10 کشور برتر در تولیدات میوه است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شقایق حق‌جوی جوانمرد امروز در برنامه رویداد کارآفرینی هم‌نت بنیاد نخبگان استان اصفهان با اشاره به آماری از تولیدات میوه به تبیین علت اهمیت این محصول پرداخت و اظهار داشت: ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده میوه است و با وجود مشکلات کنونی برای کشاورزی یکی از 10 کشور برتر در تولیدات میوه است. از میوه‌های شاخص تولیدات ایران می‌توان به پسته، انار، خرما، گیلاس، زرد آلو، سیب، به، هلو، انجیر و ... اشاره کرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان با بیان اینکه 30 درصد از محصولات کشاورزی ما به ضایعات تبدیل می‌شود، افزود: 30 درصد از محصولات باغ‌های ما به ضایعات تبدیل می‌شود و میزان آب هدر رفته در این 30 درصد از محصولات کشاورزی بیشتر از میزان آب کل مصرفی برای مصارف خانگی و صنعت است.

وی با اشاره به جایگاه ایران در تولیدات محصولات باغی بیان کرد: ایران بالاترین آمار تولید میوه در خاورمیانه را دارد، در 15 محصول باغی در دنیا جزو 10 تولید کننده برتر است و 4 درصد از محصولات کشاورزی جهان را تولید می‌کند.

حق‌جوی جوانمرد پیرامون آمار مصرف میوه در استان نیز گفت: ما 2.5 برابر سرانه تولید جهانی تولیدات داریم اما به میزان یک چهارم سرانه مصرف استاندارد جهانی از میوه‌ها تغذیه می‌کنیم و باید به طور ویژه به این مقوله بپردازیم.

وی در مورد برنامه‌های کلان بنیاد نخبگان تصریح کرد: 4 سال گذشته برنامه‌ها به سمت کارآفرینی و اقتصاد مبتنی بر نوآوری تعریف شدند، این برنامه از جایی آغاز شد که فهمیدیم اقتصاد مبتنی بر نفت، ناکارآمد است.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان افزود: ما در این برنامه قصد داریم که به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بیاموزیم که چگونه فرصت‌های اطراف خود را به موقعیت شغلی تبدیل کنند.

وی با اشاره به مشکلات اصلی نخبگان گفت: یکی از مشکلات نخبگان ما در فروش محصولات و اختراعاتشان است زیرا بی توجه به بازار کار و نیاز کارفرما به تولید می‌پردازند بعد از آن تازه به این فکر می‌افتند که چه‌طور محصولات خود را به فروش برسانند که این مساله سبب می‌شود نتوان از محصولاتشان در صنعت یا موارد دیگر استفاده کرد.

حق‌جوی جوانمرد از چگونگی شکل‌گیری ایده هم‌نت با توجه به مسائل فوق پرداخت و اظهار داشت: هم‌نت یک رویداد کارآفرینی مبتنی بر مسئله است که در آن به صاحب مسئله و صاحب بازار  توجه ویژه داریم تا تولیدات نخبگان ما به دست کارفرما برسد و هم کشور با این کار پیشرفتی رو به جلو داشته باشد و هم سبب ایجاد درآمد برای نخبگان شود.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات ایده‌ها و طرح‌های نخبگان قابلبت اجرایی ندارند، بیان کرد: به طور مثال کشاورزی که قرار است از یک وسیله یا یک طرح از نخبگان استفاده کند، نمی‌تواند چون درآمد آن کشاورز تنها 5 میلیون تومان در سال است، به همین خاطر ما در بحث جذب سرمایه برای ایده‌های برتر وارد شدیم.

 

انتهای پیام/م

بالاترین آمار تولید میوه در غرب‌آسیا متعلق به ایران است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.