مدیر كل دفتر میوه های وزارت جهادكشاورزی گفت: اصلاح و نوسازی باغ های درجه دو مهمترین اولویت وزارت در برنامه پنجم توسعه است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، 'سید رحمت اله پریچهر'  در حاشیه همایش باغبانی مسوولان سراسر كشور درجمع خبرنگاران با اشاره به اینكه بخش عمده باغ های كشور را باغ های درجه دو تشكیل می دهند اظهارداشت: عملیات اصلاحی و نوسازی از جمله هرس، تغذیه، بهبود گرده افشانی و مكانیزاسیون بر روی باغ های درجه دو انجام می شود تا این باغ ها به درجه یك تبدیل شوند.

وی افزود: تمامی تلاش ما این است كه این باغ ها به سمت تولید اقتصادی پیش بروند.

پریچهر ادامه داد: در حال حاضر سطح زیر كشت باغهاي كشور 7/2 میلیون هكتار است كه 5/16 میلیون تن محصول تولید می كند كه بخش عمده ای از این باغات درجه یك هستند یعنی در مناسب ترین منطقه قراردارند و اصول باغداری نوین در آنها رعایت می شود.

مدیر كل دفتر میوه های وزارت جهادكشاورزی خوزستان تصریح كرد: سطح كمی از باغات كشور درجه سه و برخی باغ ها از جمله برخی نخیلات استان فرسوده هستند كه باید اقدامات لازم در خصوص آنها صورت گیرد.

وی گفت: ایران در 14 محصول، رتبه اول تا دهم جهان را دارد و در خاورمیانه و شمال آفریقا نخستین تولید كننده میوه است.

پریچهر با اشاره به اینكه از جمله دیگر برنامه های پنجم توسعه تولید محصول گواهی شده و ارگانیك است اضافه كرد: در باغات انار و گردو كود و سم شیمیایی استفاده نمی شود در نتیجه برای اینكه محصولات این باغ ها در چرخه محصول ارگانیك قرار گرفته و گواهی دریافت كنند باید ممیزی شوند.

مدیر كل دفترمیوه های وزارت جهادكشاورزی اظهارداشت: شركت های معتبر آنها را گواهی می كنند و با برچسب اطلاعات محصول و شناسه به بازار عرضه می كنند.

وی به مسائل پس از برداشت محصول به عنوان یكی از مهمترین مشكلات اشاره كرد و افزود: بازاررسانی و بازاریابی پس از برداشت محصول از اهمیت زیادی برخوردار است و الگوی ما گسترش خوشه ها است در نتیجه یك پشتیبان تعریف شده و از نظر فنی و مالی باغدار را پشتیبانی می كندو محصول را می خرد تا باغدار مشكلی نداشته باشد.

رییس مركز توسعه مكانیزاسیون كشاورزی كشور نیز اظهارداشت: در برنامه سال 90 اعتباری در حدود 120 میلیارد ریال یارانه از سوی دولت به این بخش اختصاص یافته است كه حدود 600 میلیارد ریال اعتبار از طریق بانك كشاورزی برای تجهیز و تامین نیروی محركه، ادوات و تجهیزات مكانیزاسیون باغبانی به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت خواهد شد.

'روح الله محمد سنابادی' افزود: این اعتبار آخر دی ماه امسال ابلاغ شد و تا پایان شهریور ماه سال آینده برای جذب آن فرصت وجود دارد./ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.