رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از تصمیم این مرکز برای جلوگیری از فعالیت کانال‌های تلگرامی فاقد کد «شامد» که به تبلیغات در فضای مجازی مبادرت می‌کنند، خبر داد.

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و دهمین جشنواره بین المللی رسانه‌های دیجیتال روز سه شنبه 14 شهریور با حضور سید مرتضی موسویان رییس رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.

در ابتدا موسویان رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: کانال‌های تلگرامی تبلیغ کننده کالا در فضای مجازی که بیشتر آنها بدون مجوز هستند بسیار افزایش پیدا کرده و براساس مصوبه هیات وزیران هرگونه ترویج و تبلیغ کالاهای تجاری، اقتصادی و..... در فضای مجازی بدون مجوز وزارت ارشاد ممنوع است و تا یک ماه آینده با کانالهای بدون شامد(شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوا) برخورد خواهد شد و از ادامه کار و فعالیت منع می‌شوند.

وی ادامه داد: وقتی ۴۶ درصد از کل جرایم فضای مجازی در کانالهای تلگرامی صورت می‌گیرد از این رو لزوم توجه مردم به کانالهای دارای شامد و مجوز یک ضرورت انکار ناپذیر است. خیلی افراد مجوز شامد را از این مرکز دریافت کرده‌اند ولی آن را اعمال نکرده و بدون مجوز برای دستیابی با اهداف خود هستند.

موسویان تاکید کرد: مهمترین مسئله امروز ما ساماندهی فضای مجازی است و در ادامه مسیر برای فرهنگ سازی علاوه بر حضور و تلاش همه دستگاههای مربوطه نیاز به کمک جدی و همراهی مردم داریم. با رونمایی این طرح همگان برای سالم سازی و ایمن سازی فضای مجازی کمک خواهند کرد.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد تصریح کرد: بر اساس پژوهشی که در مرکز ملی فضای مجازی کلید خورد و جلساتی که در یک سال و نیم گذشته با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه فضای مجازی به صورت هفتگی و مرتب تشکیل شد، زیست‌بوم فضای مجازی برای ایجاد یک فضای مفید به صورت کلی احصاء و مقرر شد که پژوهش جامعی در این زمینه انجام شود.ما با مطالعه روندهایی که در حوزه تنظیم مقررات محتوا در کشورهای دیگر وجود دارد نشان‌دار کردن محتوا در فضای مجازی را با اهدافی که به عنوان ضرورت‌های غیرقابل گذشت در جهت ایجاد فضای مجازی سالم و مفید وجود دارد، احصاء کردیم.

وی بیان کرد: مالکیت مادی و معنوی افراد در فضای مجازی، شرط افزایش تولید در این فضاست؛ قانونگذاری و جرم‌انگاری تخلفات در فضای مجازی نیاز به معرفی هنجارها و ناهنجارها از طرف دولت دارد. در فضای مجازی مسئولیت محتوا برخلاف نشریات مکتوب بر عهده تولیدکننده محتواست و برای مدیریت محتوا در فضای مجازی قوانین متقن همانند آنچه که در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد، کاملاً ضروری است. همچنین فرد دارنده محتوا، علاوه بر حمایت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به واسطه مالکیتی که بر محتوا دارد مسئولیت پاسخگویی به مردم را بر عهده دارد.

موسویان عنوان کرد: این موارد زیربنای اعطای کُد انحصاری «شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوا» (شامد) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به صورت یونیک و انحصاری به همه بسترهای حاوی محتوا اعطا می‌شود.

وی افزود: بحث اعطای «شامد» برای بسترهای مختلف و به جهت شناسایی «شامد» آنها متفاوت است ما برای سایت‌ها، لوگوی هوشمند اعطا می‌کنیم که از سرورهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده می‌شود و به محض وقوع تخلف امکان حذف آن برای ما در لحظه وجود دارد. در مورد کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی آنها دارای یک کد «شامد» فعال هستند؛ به این معنا که وقتی روی آن کلیک می‌شود، در محیط شبکه اجتماعی، تمام مشخصات دارنده برای افراد مشخص می‌شود.

موسویان در ادامه در خصوص جشنواره رسانه های دیجیتال عنوان کرد: دهمین جشنواره رسانه های دیجیتال در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود. بخش اصلی جشنواره شامل رسانه‎‌های برخط، رسانه های هوشمند و تلفن همراه، بازی ها و سرگرمی های دیجیتال، شبکه های اجتماعی، علمی پژوهشی است و در بخش جنبی رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های دیجیتال علوی، کاریکاتور رسانه‌های دیجیتال، رسانه‌های دیجیتال رضوی و مهر محرم قرار دارند.

وی در خصوص اهداف جشنواره عنوان کرد: اهداف دهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در بحث فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، رسانه‌ای و پژوهشی است. البته یکی از ضروریت‌ها این است که همه شرکت کنندگان باید دریافت کنند تا بتوانند در جشنواره حضور داشته باشند.

موسویان همچنین در خصوص یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال اظهار کرد: یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال متفاوت از نمایشگاههای دیگر ما است و سعی شده استانداردهای لازم را داشته باشد البته به منظور آشنایی افراد با نمایشگاه کتابی در این زمینه چاپ خواهیم کرد. همچنین 160 کارگاه آموزشی در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: 25 هزار متر مربع برای این نمایشگاه اختصاص داده‌ایم و برای حضور مردم و دانش آموزان تورهای گردشگری فراهم کرده‌ایم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از پوستر یازدهمین نمایشگاه و دهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

 

نشست خبری دهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار