آزمایش‌های اخیر کره شمالی با درهم شکستن قدرت بازدارندگی آمریکا به متحدانش نشان داد واشنگتن توانایی دفاع از آنها را ندارد.

آیا تحولات اخیر در شرق آسیا وجهه آمریکا را به عنوان ابرقدرت نظامی در جهان مخدوش کرده است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، «انیس نقاش»، هماهنگ‌کننده شبکه مطالعات و تحقیقات راهبردی «امان» در بیروت در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی درباره بحران کره شمالی و نقش چین در آن گفت: ابتدا باید اهداف واقعی کشمکش در منطقه شرق آسیا را درک کنیم. ما در این منطقه با چین روبرو هستیم که آمریکا هراسی از آن نداشت و کیسینجر آن را بازاری برای آمریکا می دانست، اما این چین اکنون به بزرگترین تولیدکننده صنعتی در جهان تبدیل شده و تولید ناخالص داخلی این کشور از آمریکا فراتر رفته است. در عمق دریای چین ماده ای به نام «آذر یخ» (Ice Oil) کشف شده است که سفید است. چین در اوایل امسال صد هزار بشکه از آن را استخراج کرد. قدرت احتراق این ماده صد و چهل برابر قدرت احتراق نفت عادی است که می تواند تحولی در زمینه تامین انرژی باشد.

چین در حالی توسعه جزایر و حتی صخره های کوچک در دریای چین است و جزایر مصنوعی در اطراف آن احداث می کند تا مساحت آنها افزایش یابد، در نتیجه همه دریای چین به آبهای منطقه ای این کشور تبدیل می شود که دیگر کشورها نمی توانند آزادانه در آن تردد کنند. از دوره باراک اوباما، آمریکا تلاش کرد مانع ایجاد چنین شرایطی شود و آن را چرخش به طرف شرق خواند. شلیک موشک قاره پیما از کره شمالی و عبور آن از آسمان ژاپن، اعلام سرنگونی راهبرد آمریکا در این منطقه بود. این اقدام پیامی برای همه دوستان آمریکا در منطقه بود که واشنگتن در عمل نمی تواند از آنها در برابر این موشک ها حمایت کند. کارشناسان آمریکایی می گویند اگر جنگی با تسلیحات متعارف رخ دهد، ممکن است دوازده میلیون نفر از جمعیت کره جنوبی با همین سلاح های متعارف کشته شوند.

نقاش در پاسخ به این سوال که آیا تحولات اخیر در شرق آسیا، وجهه آمریکا را به عنوان ابرقدرت نظامی در جهان مخدوش کرده است؟ افزود: این ادعای پنتاگون که به علت بالا بودن هزینه، از سرنگون کردن موشک کره شمالی بر فراز ژاپن خودداری کرده است، واقعیت ندارد. زیرا آنچه در دریا سقوط کرد موشک کره شمالی نبود، بلکه شاهدی بر سقوط قدرت بازدارندگی آمریکا در منطقه بود. عبور این موشک از آسمان ژاپن، نقض حاکمیت ملی این کشور بود، اما آمریکا نتوانست از آن حفاظت کند. این تحول صد درصد به نفع روسیه و چین است.

دونالد ترامپ یک هفته پیش گفته بود ناوگان دریایی از آمریکا در حال حرکت به طرف ژاپن است، اما یک روز پس از آن مشخص شد این کشتی ها به علت اشتباه در ناوبری به طرف استرالیا در حال حرکت بودند. دو هفته پیش یکی از ناوچه های آمریکایی با یک نفتکش در این منطقه برخورد کرد که باعث برکناری فرمانده ناوگان هفتم دریایی آمریکا شد. جنگ نیابتی به منظور جلوگیری از بروز جنگ مستقیم بین قدرت های جهان به یک مسئله عادی تبدیل شده است. آزمایش های موشکی کره شمالی در واقع جنگ نیابتی چین و روسیه علیه آمریکاست تا قدرت بازدارندگی واشنگتن را در منطقه درهم بشکند و ناتوانی آن را ثابت کند. بدون شک شاهد تغییر توازن قدرت در منطقه شرق آسیا به ضرر آمریکا هستیم.

وی خاطر نشان کرد: چین می خواهد در بلندمدت، تشکل اقتصادی در منطقه به رهبری خود و با مشارکت ژاپن و کره جنوبی تشکیل دهد و این دو کشور را از سلطه آمریکا خارج کند. چین در هنگ کنگ هم همین راهبرد را اجرا کرد و می تواند در آینده درباره تایوان هم اجرا شود. چین و روسیه در میانجی گری بین آمریکا و کره شمالی، چارچوبی برای تحرکات واشنگتن ترسیم خواهند کرد. اسرائیل نگران آن است که با سقوط قدرت بازدارندگی آمریکا در برابر کره شمالی، ایران به آزمایش های بیشتر موشکی تشویق شود و حتی به اعتقاد آنها، ممکن است ایران آزمایش هسته ای هم صورت دهد. ایران توانایی های موشکی در اختیار دارد که می تواند جهان را شگفت زده کند. بنابراین این شرایط، اسرائیل را نگران می کند.

 

انتهای پیام/

 

ناتوانی آمریکا در دفاع از متحدانش در برابر کره شمالی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار