ناظر گمرکات آذربایجان شرقی گفت: صادرات انجام شده از گمرکات آذربایجان شرقی در پنج ماهه نخست سال جاری رشد 24 درصدی داشته است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛عباس‌زاده گفت: بررسی آمار صادرات پنج ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که 621 هزار و 350 تن کالا به ارزش 509 میلیون و469 هزارو 14 دلار از گمرکات استان صادر شده است که از لحاظ ارزش دلاری 24 درصد و از حیث وزن 30 درصد رشد داشته است .

وی ادامه داد: در این میان اداره کل گمرک تبریز با صادرات بیش از 303 هزار و 676 تن کالا به ارزش 238 میلیون و285 هزار و340 دلار از گمرک تبریز، 46 درصد میزان صادرات گمرکات استان را به خود اختصاص داده است .

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی عنوان کرد: عمده گروه کالاهای صادره شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، میوه‌های خوراکی پوست و مرکبات ، آبگرم ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آن‌ها، سوخت‌های معدنی، روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن‌ها، قند و شکر و شیرینی، فرآورده‌های غلات آرد نشاسته فکول یا شیر و نان‌های شیرینی، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای ، کاکائو و فرآورده‌های آن ، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد ، فرآورده‌هایی از سبزی‌ها و میوه‌ها بوده است .

وی با اشاره به رونق صادرات به عراق در کنار 87 کشور، افزود: محصولات مذکور به 87 کشور دنیا صادر شده که عمده مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان به ترتیب به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، روسیه، پاکستان، ایتالیا و بلغارستان بوده است .

عباس زاده با بیان اینکه واردات کالا از گمرکات آذربایجان شرقی 13 درصد رشد داسته است، توضیح داد: طی پنج ماهه نخست سال 96، 210 هزار و 44 تن کالا به ارزش 426 میلیون و 108هزار و439 دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است که از لحاظ حیث وزن دو درصدافزایش و از حیث ارزش دلاری 13 درصد کاهش داشته است .

وی ادامه داد: عمده کالاهای وارده شامل ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آن‌ها، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب ، توتون و تنباکو، کاغذ و مقوا و اشیای ساخته شده از خمیر کاغذ، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی ، فرآورده های خوراکی گوناگون، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد است .

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی متذکر شد: واردات کالایی آذربایجان شرقی در پنج ماهه سال جاری از 54 کشور همچون ترکیه، آلمان، چین، امارات متحده عربی، ایتالیا، سوئد، گرجستان، کره، ژاپن و ارمنستان انجام گرفته است .

وی با بیان اینکه مسافرین خروجی از مبادی مرزی گمرکات آذربایجان شرقی نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش و مسافرین ورودی چهار درصد افزایش داسته است، خاطرنشان کرد: در این مدت ، بیش از 574 هزار و902 مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کرد‌‎ه‌اند .

عباس‌زاده درآمدهای وصولی گمرکات استان در پنج ماهه اول سالجاری را افزون بر یک هزار میلیارد و668 میلیون و436 هزار ریال عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 34 درصد کاهش داشته است.

 

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.