اولین راکتور هوشمند تبدیل بخار به گرما و ذخیر ه گرمای خورشیدر در قزوین به بهره برداری رسید .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛برای نخستین بار در کشور رآکتور خورشیدی توسط یک بانوی مخترع در قزوین ساخته شده و با حضور مسئولان استانی در پارک علم و فناوری استان قزوین رونمایی شد.

خانم جلالی در مراسم رونمایی از این راکتور گفت : با طراحی و ساخت این دستگاه برای اولین بار می‌توان بخار خورشیدی را در بلند مدت ذخیره کرد.

وی افزود: به دلیل وجود اشعه زیاد خورشید در تابستان، این اشعه با فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی در راکتور خورشیدی، بخار ۳۰۰ درجه را ذخیره می‌کند و در زمستان که اشعه خورشید کم است از این گرما در جا‌های مختلف استفاده می‌شود.

به گفته وی یکی از موارد استفاده از این راکتور، در گلخانه هاست که اکسیژن و دی اکسید کربن و هوای گرم راتنظیم می‌کند.

جلالی گفت: سیستم پارابیولیک که تنها سیستم اختراعی در دنیاست، ماده سیال حرارتی را دریافت و به طور هوشمند به بخار ۳۰۰ درجه با ۳۲ بار فشار تبدیل می‌کند.

وی گفت: ذخیره گرمایش درمدت ۸ ماه مهم‌ترین ویژگی این سیستم است.

به گفته مخترع راکتور خورشیدی، قیمت تمام شده اولیه محصول یک میلیارد تومان است که اگر به تولید انبوه برسد قیمت به یک چهارم کاهش می‌یابد.

جلالی گفت: از این سیستم می‌توان برای گرمایش همه محیط‌های مسکونی، تجاری، دستگاه‌های اداری و گلخانه‌ها، تنظیم دما و رطوبت استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه سیستم راکتور خورشیدی نیاز به تعمیر ندارد گفت: این سیستم تا ۴۰ سال قابل استفاده است.

اختراع سیستم پکیج ابگرم یکپارچه خورشیدی، سیستم پکیج خورشیدی فولکمن برای گرمایش کف استخر و ساختمان‌ها، سیستم تامین آبگرم، راکتور خورشیدی، سیستم تولید بخار و برق خورشیدی، بخاری خورشیدی و سیستم تصفیه آب در یا از دیگر اختراعات خانم جلالی است.

استاندار قزوین هم در مراسم رونمایی از این راکتور خورشیدی گفت : عرق ملی و تعهد خانم جلالی به ایران باعث شد وی این راکتور را به جای آلمان در ایران به ثبت برساند.

فریدون همتی افزود: ذخیره انرژی در فصلی که بیشترین تابش خورشید را دارد و مصرف آن در زمستان مهمترین ویژگی این محصول است که تحولی بزرگ محسوب می‌شود.

گرجی رئیس پارک علم و فناوری استان هم گفت: استفاده از این راکتور نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارد.

در این مراسم از جلالی مخترع راکتور خورشیدی و تعدادی از مخترعین جوان هم تجلیل شد.

انتهای پیام/

 

بهره برداری از اولین راکتور خورشیدی در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.