بزرگترین مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور همزمان با رونمایی از ۳ رقم محصول دانه روغنی در ساری بهره برداری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، آیت الله نور االله طبرسی نماینده، ولی فقیه در مازندران  در این آیین بر توسعه کشت دانه‌ های روغنی در راستای توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: باید در تولید دانه‌ های روغنی از جمله سویا و کلزا به خودکفایی برسیم و واردات این گونه محصولات با همت و تلاش متخصصان و محققان کشاورزی به صفر رساند.

وی بر توسعه کشت دانه‌ های روغنی در مناطق کوهپایه‌ ای و دشت، حمایت از کشاورزان و ارائه تسهیلات کم بهره به کشاورزان تاکید کرد.

نماینده، ولی فقیه در مازندرن با بیان اینکه اندیشه و ابتکار برای رسیدن به تولید نیازمند سرمایه است گفت: با خود کفایی تولید محصولات راهبردی کشاورزی همچون گندم، دانه‌های روغنی اقتصاد کشور با کوچکترین تحریم  شکننده نخواهدشد.

 

افتتاح بزرگترین مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور در ساری

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی نیز گفت: سالانه ۳ میلیارد دلار ارز کشور صرف واردات روغن خام، کنجاله و سویا می‌شود که با توسعه و تولید بذر‌های اصلاح شده دانه‌ ذهای روغنی سعی در کاهش خروج  ارز کمتری از کشور هستیم.

وی افزود: با اقدام‌های خوب وزارت جهاد کشاورزی و استفاده از رقم‌ های اصلاح شده از سال گذشته تاکنون حدود ١٧٠ هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: نزدیک به ۶۸ هزار  و ۵۰۰ تن کلزا پارسال در کشور تولید شد که این رقم امسال بیش از ۲.۵ برابر رسیده است.

مهاجر با اشاره به اینکه برنامه افزایش سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی ۹۷-۱۳۹۶ از شهریور ماه امسال در مناطق سردسیر و در مهرماه در مناطق معتدل مازندران و گلستان در سطح ۳۰۰ هزار هکتار  اغاز خواهد  شد، گفت: از این سطح کشت پیش بینی می‌شود بیش از ۵۰۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شود.

وی افزود: در جهت حمایت از موسسات تحقیقاتی خرید بذر و معرفی به کشاورزان در دستور برنامه قرار دارد.

 

افتتاح بزرگترین مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور در ساری

حیدر پور رییس جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی تامین روغن از منابع داخلی همچون کشت کلزا و سویا در افق ۱۴۰۴  است که قرار است ۷۰ درصد روغن مورد نیاز از منابع داخلی تامین شود.

وی با بیان اینکه دانه روغنی کلزا از سال گذشته مورد حمایت قرار گرفته است افزود: در سال گذشته سطح زیرکشت کلزا به دو برابر و میزان تولید ۴ برابر افزایش یافته است.

رییس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه  سطح کشت کلزا از ۵ هزار هکتار پارسال به  ۱۱ هزار هکتار و میزان تولید این محصول به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن در استان رسیده است. گفت:  پیش بینی می‌شود در سطح ۲۰ هزار هکتار از زمین‌ های کشاورزی مازندران به کشت کلزا اختصاص یابد.

حیدرپور افزود: به منظور حمایت از کشاورزان در این بخش ۵۱ دستگاه بذر کار با ۵۰ درصد کمک بالاعوض به کشاورزان استان تسهیلات پرداخت شد و قرار است امسال ۸۰ دستگاه دیگر به ناوگان زراعت استان افزوده شود.

 

افتتاح بزرگترین مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور در ساری

شادی نو مدیرعامل شرکت مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور در ساری نیز گفت: این مرکز  کار تحقیقاتی بر روی ژرم پلاست‌ ها انجام  می‌دهد و تولید بذر، تولید ارقام، اصلاح ارقام کشور را برعهده دارد.

وی افزود: تاکنون اصلاح ژنتیکی بر روی چهار رقم اصلی دانه روغنی شامل  کلزا، سویا گلرنگ و آفتابگردان صورت گرفته است

وی مهمترین مزیت این رقم‌ های اصلاح شده را کاهش هزینه کشاورزی در کاشت، داشت، برداشت و افزایش تولید برشمرد.

 

افتتاح بزرگترین مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور در ساری

در این آیین از یک رقم سویا بنام آرین و دو رقم کلزا بنام‌های زمان و مهتاب که در موسسه تحقیقات ثبت گواهی بذر و نهال کشور ثبت شده است رونمایی شد.

 

افتتاح بزرگترین مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور در ساری

انتهای پیام/ م

رونمایی از ۳ رقم محصول دانه روغنی در ساری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
با سلام و احترام اینجانب برای انجام طرح نیاز به حدود نیم کیلو گرم از هر کدام بذر سویا ارقام حساس و مقاوم دارم.