یک هزار و ۴۸۳ تومان تفاوت قیمت، عامل اختلاط دانه روغنی وارداتی با تولید داخلی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از آنجایی که دانه روغنی کلزا توسط بخش خصوصی با قیمت یکهزارو ۳۰۰ تومان وارد می‌شود و دولت برای حمایت از کلزاکاران داخلی این محصول را به صورت تضمینی ۲ هزارو ۷۸۳ تومان خریداری می‌کند، این امر موجب سوء استفاده برخی از افراد قرار گرفت.
وی با بیان اینکه با هوشیاری کارشناسان مراکز خرید ۴۲ تن از دانه روغنی مخلوط شده با دانه‌های روغنی وارداتی در محل مرکز خرید تضمینی بهشهر ضبط و ثبت شده است، افزود: امسال یک هزارو ۷۰۰ تن دانه روغنی کلزا از طریق بندر امیر آباد وارد استان شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سود آوری حدود یک هزارو ۵۰۰ تومانی در هر کیلو گرم کلزا بین خرید تضمینی دانه روغنی و قیمت تمام شده وارداتی این محصول عامل سوء استفاده شده است.
حیدرپور با بیان اینکه دانه روغنی کلزا قاچاق محسوب نمی‌شود، افزود: با توجه به نیاز ۹۰ درصدی دانه روغنی کلزا از سوی کارخانجات روغن کشی کشور، نظارت بر واردات و تحویل این محصول به کارخانجات از سوی سازمان‌های نظارتی به ویژه بازرسی ضروری است.
وی گفت: از آنجایی که حدود ۸۵ درصد دانه روغنی کلزا وارداتی است، وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید به تولید و بازرگانی این محصولات اهمیت خاصی قائل شده است.
حیدر پور افزود: دولت تدبیر و امید برای گسترش زراعت کلزا و سویا بسته‌های حمایتی را تعریف کرده است که با استقبال کشاورزان سطح زیر کشت این محصولات استراتژیک افزایش چشم گیری یافته است.
وی سطح زیر کشت کلزا استان مازندران در سال جاری را ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این مقدار نسبت به سال ۹۲ که حدود چهار هزار هکتار بوده است، سه برابر شد.
وی پرداخت یارانه به بذر گواهی شده، تسهیلات با نرخ سود بانکی ۱۲ درصد، بیمه رایگان برای اراضی کلزا کاری شده، کمک بلاعوض ۷۵ میلیون ریالی برای خرید ماشین کشت خطی کار و کمک نقدی بلاعوض برای خرید علف کش‌ها را از حمایت‌های دولت برشمرد.
انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.