دکتر علیرضا کاظمی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی شعار سال تحصیلی جدید را "تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی با کیفیت و عدالت همراه با برنامه محوری"اعلام کرد.

شعار سال تحصیلی جدید اعلام شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونین اداره کل روسای ادارات آموزش و پرورش استان رسیدن به تحقق سند تحول بنیادین و اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت را مستلزم تعیین نقشه راه دانست و گفت:روح حاکم بر سند تحول کیفیت و عدالت است که آموزش و پرورش را به تعلیم و تربیت تمام ساحتی می‌رساند.

وی با بیان این که برای دستیابی به سند تحول بنیادین باید اهداف کلان ترسیم شود گفت: عدالت محوری، کاهش نابرابری‌ها در فرصت‌های تعلیم و تربیت، افزایش پوشش تحصیلی در مناطق کمتر توسعه یافته، برابری جنسیتی در تعلیم و تربیت، توجه به بانوان و دختران به طور ویژه، ایجاد زیرساخت مناسب و توجه به دانش آموزان محروم در مناطق محروم از موارد ذکر شده در سند تحول است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه سخنان خود بر توجه و ارائه خدمات به دانش آموزان محروم تاکید کرد و گفت: باید برای دانش آموزان محرومی که فرصت تحصیل در مراکز استعداد‌های درخشان را ندارد تمهیدات لازم اندیشیده شود و از نظر مادی، معنوی و روحی این دسته از دانش آموزان تامین شوند.


کاظمی راه اندازی کمیته کیفیت بخشی به مسائل آموزشی را یکی از اهداف اداره کل آموزش و پرورش استان خواند و گفت: در نظر داریم با بازنگری در سطح کلان فرایند‌ها برنامه‌های زائد را از فضای آموزش و پرورش کاسته و کارگاه‌های آموزشی و درس پژوهی را افزایش دهیم.

وی مهم‌ترین مسئله در کیفیت آموزشی را تغییر بینش در فرایند یادگیری و مهارت آموزی برای سبک زندگی ایرانی اسلامی و رفتار‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: نباید توجه صرف به کلاس درس داشته باشیم چرا که فرصت‌های تربیتی در فضا‌هایی به غیر از کلاس درس هستند.


مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: نباید در حوزه تعیین مدیران مدارس نگاه سیاسی داشته یاشیم، مدیر کسی است که صرفا نگاه آموزشی و تربیتی داشته باشد و فضایی به غیر از مدرسه را برای فعالیت‌های سیاسی خود اختیار کند.

کاظمی بیان کرد:مدیران باید ارتباط موثر و پیوسته با مدرسه و معلمان داشته باشند، زیرا معلمان به عنوان خط شکن صف اول تحقق سند تحول بنیادین شناخته می‌شوند و مدیران با ایجاد این ارتباط می‌توانند به رهبران آموزشی تبدیل شوند.

وی در ادامه سخنان خود به تفویض اختیار و کاهش بخش نامه‌های ارسالی به مدارس اشاره کرد و گفت: طبق آمار در سال گذشته هشت هزار نامه و مکاتبه از طرف ادارات با مدارس صورت گرفته است که این امر زمان زیادی از رسیدگی به امور مدرسه را میگیرد.

کاظمی گفت: توسعه مشارکت‌ها راه برون رفت آموزش و پرورش از چالش‌ها ومشکلات است و در هر بخش به صورت مجزا باید توسعه یابد و از طرف دیگر در توسعه مدارس غیردولتی نیز باید اهتمام ویژه‌ای داشت.

وی منزلت را بر معیشت برای معلمان در اولویت دانست و در این مورد افزود: معلمان به واسطه این که در کف مدارس مشغول فعالیت هستند باید در تصمیم گیری‌های مختلف مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید باید تمام تلاش خود را جهت دور کردن آموزش زدگی را از فضای مدرسه به انجام رسانیم، زیرا کنکور و آموزش زدگی بلای جان تعلیم و تربیت است.

وی ضمن اشاره به این که آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ همزمان با محرم است افزود: "مهر حسینی" شعار شروع سال تحصیلی جدید است و مدارس باید سه زنگ مهر، نماز و ایثار را در اول مهر به صدا در بیاورند.

انتهای پیام//ف. م.

 

 


تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی با کیفیت و عدالت همراه با برنامه محوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.