معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: از ابتدای سال ۵۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده و مابقی در حال تکمیل است.

۵۳ هزار هکتار اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده اندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در نشست  خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: در هفته دولت 1905 پروژه با ارزش سرمایه گذاری بالغ بر 725 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

 وی با اشاره به اینکه آب یک چالش اصلی در دنیا به شمار می رود، افزود: اقبال عمومی بهره برداران و تمامی مسئولان به آب است، به طوریکه دیپلماسی نفت جای خود را به دیپلماسی آب داده است.

 اکبری با اشاره به اهمیت بالای خاک در کشور گفت: هر گونه برنامه ریزی برای آب بدون توجه به خاک کشور همانند آب و هاونگ کوبیدن است، چراکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اهمیت خاک کمتر از آب نیست.

 معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه رد پای خاک در برنامه ششم توسعه آمده، افزود: سالانه 500 هزار هکتار از وضعیت خاک زراعی کشور بهبود می یابد که بدین ترتیب ظرفیت نگهداری آب بر خاک اضافه می شود.

 به گفته این مقام مسئول دو مؤلفه خاک و آب باید در کنار هم دیده شوند.

 معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال 9 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار به بخش آب و خاک اختصاص داده ایم،  بیان کرد: 3 هزار و 280 میلیارد تومان از این میزان اعتبار به توسعه روشهای نوین آبیاری اختصاص یافته که این رقم در طول تاریخ بی سابقه بوده است.

 وی با اشاره به اینکه تا پایان سال، 193 هزار هکتار اراضی به سامانه های نوین تجهیز می شوند، گفت: البته طی 5 ماه نخست سال 53 هزار هکتار اراضی به سامانه های نوین  تجهیز و تحویل بهره برداران شده و مابقی در حال تکمیل است.

 به گفته وی با توجه به تخصیص منابع مشکلی در تجهیز سامانه های نوین آبیاری نداریم. 

 آخرین وضعیت پروژه 550 هزار هکتار خوزستان

 اکبری افزود: از 312 هزار هکتار فاز نخست این پروژه تا کنون 258 هزار هکتار تخصیص منابع آب صورت گرفته و مابقی در حال اجرا است.

 وی با اشاره به اینکه فاز دوم پروژه با وزارت نیرو در حال مذاکره است، گفت: 9 هزار هکتار فاز دوم این پروژه در ایلام و 229 هزار هکتار در خوزستان است که هنوز وزارت نیرو تخصیص آب آن را اعلام نکرده  اما ما حاضریم که مطالعات این پروژه در سطح 50 هزار هکتار را انجام دهیم.

 این مقام مسئول ادامه داد: شبکه های اصلی فاز نخست ساخته شده، در حالیکه در فاز دوم خبری از این امر نیست . بدین منظور پیشنهادی به وزارت نیرو داده ایم که آب در کانال اصلی با انرژی را به ما تحویل دهند تا بتوانیم شبکه های 1،2،3 و 4 را به اتمام برسانیم تا افزون بر سرعت عمل بالا هزینه ها نیز کاهش یابد.

 آخرین وضعیت پروژه های شبکه های زهکشی غرب به سامانه گرمسیری

 معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه 227 هزار هکتار اراضی به شبکه های زهکشی تجهیز خواهند شد، افزود: 481 قرارگاه با ارزش بالغ بر 4هزار و 881 میلیارد تومان منعقد شده و تا کنون 41 هزار هکتار از این اراضی آماده بهره برداری هستند.

 اکبری ادامه داد: در صورت تخصیص آب از سوی وزارت نیرو این پروژه تا نیمه دوم 97 به اتمام خواهد رسید.

 وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به  پروژه کانال انتقال آب برای ریزگردها گفت: حجم عملیات خاک ریزی برای این پروژه 4.8 میلیون متر مکعب و خاک برداری 4 میلیون و 670 متر مکعب است، از طرفی سال گذشته از سوی سازمان جنگل‌ها در 5 هزار هکتار نهال کاری صورت گرفت که امسال این رقم به 30 هزار هکتار خواهد رسید.

 معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه 320 هزار هکتار اراضی خوزستان کانون اصلی ریزگردها هستند، افزود: 42 هزار هکتار از این میزان کانون بحرانی است که با اقداماتی نظیر عملیات خاک ریزی، خاک برداری و نهال کاری در حال مقابله با پدیده ریزگردها هستیم.

 افزایش بهره وری کشور را از بحران بی آبی نجات می دهد

 اکبری با اشاره به اینکه افزایش بهره‌وری تنها راه نجات کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر میزان ماده خشک تولید شده به ازای هر متر مکعب از 0.9 کیلو به 1.2 کیلوگرم رسیده که با مدیریت بر اساس تقاضا در نظر داریم آن را به 2 کیلوگرم برسانیم.

 وی ادامه داد: از آنجا که بهره وری در بخش کشاورزی مطلوب نیست، افزایش راندمان در واحد ثبت امری ضروری است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 65 میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: بر اساس آخرین آمار بیلان آب به سالانه از سوی وزارت نیرو 104 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

 وی در ادامه افزود:  10میلیارد  متر مکعب آن در شمال کشور وارد دریای خزر ، 4 میلیارد متر مکعب در خوزستان وارد اروندرود ، 2 میلیارد متر مکعب در صنعت، 6 میلیارد متر مکعب مصرف آب شرب، 5 میلیارد متر مکعب در پشت سدها و شبکه های روباز تبخیر ، 10 میلیارد متر مکعب در زیست محیطی و مقداری برای تولید برق خارج از فصل رها می شوند که اگر از 104 میلیارد مترمکعب آب تجدید شونده کسر نماییم، مابقی معادل 165 میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی  مورد استفاده قرار می گیرد.

 اکبری در پاسخ به انتقادات رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر آنکه برنامه ششم توسعه که توجیه علمی ندارد، افزود: برنامه ششم توسعه برمبنای اسناد بهره وری برنامه ریزی شده و اینکه که کشور تاب  آوری توسعه افقی و افزایش سطح زیر کشت آبی را ندارد، بایستی به ازای هر متر مکعب آب مسائل محیط زیستی رعایت شود، به گونه ای که آسیبی به  خاک کشور وارد نشود.

 صادرات 5 میلیارد متر مکعب آب مجازی

 معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید محصولات آب بر باید در حد نیاز داخل باشد،  تصریح کرد: یکی از بحث‌های وزارتخانه انتقال گیاهان، آب و برق به فضای گلخانه و تجهیز مزارع و آبیاری های میکرو است.

 وی با اشاره به اینکه صادرات محصولات آب بر به معنای صادرات آب است، افزود: در انتخاب الگوی کشت محصولات نظیر برنج، خیار، گوجه فرنگی و هندوانه باید کاری کنیم که مازاد بر مصرف نداشته باشیم.

 به گفته این مقام  مسئول سالانه 5 میلیارد مترمکعب آب مجازی حاصل از محصولات آب بر صادر و 30 میلیارد متر مکعب واردات آب مجازی به کشور صورت می گیرد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار