در این کارگاه که به همت موسسه خیریه بانوان کوثر برگزار شد نحوه پخت و پز نان و شیرنی مخصوص بیماران سیلاکی آموزش داده شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،در این کارگاه یک روزه بیش از ۱۰۰ نفر از بیماران سیلاکی بوکان حضور داشتند که در نهایت آموزش های لازم را جهت پخت نان ها و شیرنی های رژیمی را آموزش دیدند
حسینی یکی از جوانان خیر بوکان که توانسته با راه اندازی این کارگاه ها نقش مهمی در نحوه تغذیه بیماران سیلاکی در بوکان داشته باشد به خبرنگار ما گفت:  نخستین گارگاه آموزشی نحوه پخت نان برای بیماران سلیاکی در بوکان برگزارشد و هم اکنون نیز دومین کارگاه در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: تا کنون به همت چند نفز از خیرین  ۲۵۰ نفر بیمار سلیاک در شهرستان بوکان شناسایی شده اند.
حسینی ادامه داد: با وجود این تعداد بیمار در شهرستان بزودی و با همت خیرین شاهد راه اندازی نخستین انجمن بیماران سلیاک در بوکان به عنوان اولین موسسه خیریه سلیاک در جنوب استان خواهیم بود.

این خیر بوکانی همچنین در مورد بیماری سلیاک گفت: بیماری سلیاک یا اسپروی سلیاک یک اختلال خود ایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی ارثی) است که در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد.

وی ادامه داد: در صورتیکه بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن   که در برخی از غلات مانند گندم جو، چاودار و گاه جوی دوسر وجود دارد را مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می‌شوند.
حسنی رعایت رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف غذاهای تهیه شده با آرد گندم و جو و انجام آزمایشات دوره ای را از جمله روش های کنترل و درمان بیماری سلیاک عنوان کرد.

انتهای پیام/ع

دومین کارگاه تولید نان مخصوص بیماران سیلاکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.