بنابر آمار وزارت بهداشت ۱۳۵ هزار کودک شناسایی شده از سوء تغذیه رنج می‌برند که تحت پوشش کمیته امداد و طرح همسفره قرار گرفته اند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جعفر رحیمی مدیر کل بهداشت و درمان کمیته امداد امام(ره) اظهار داشت: با توجه به آمار بالای کودکان مبتلا به سوء تغذیه اعتبارات تخصیص داده شده برای رفع سوء تغذیه این کودکان کافی نیست، بنابراین کمیته امداد طرحی با عنوان همسفره را به اجرا گذاشت تا بنگاه‌های اقتصادی تولید و عرضه مواد غذایی با عضویت در این طرح و دریافت نشان همسفر یک درصد از درآمد خود را در اختیار کمیته امداد قرار دهند تا با استفاده از آن برای کودکان محروم و دچار سوء تغذیه سبد غذایی تهیه و در اختیار آنان قرار گیرد.

«همسفره» به کمک کودکان محروم می‌آید

وی افزود: برای عضو شدن در این طرح هیچ محدودیتی در زمینه نوع محصولات غذایی وجود ندارد و حتی بنگاه‌هایی که در زمینه غیر مواد غذایی فعالیت دارند نیز می توانند در این طرح شرکت کنند.

«همسفره» به کمک کودکان محروم می‌آید

مدیر کل بهداشت و درمان کمیته امداد امام(ره)  با بیان اینکه علاوه بر حامیان تجاری و بنگاه ها، افراد عادی هم می‌توانند در این طرح مشارکت کنند، گفت: کسانی که خواهان مشارکت در این طرح هستند، می توانند با مراجعه به سایت همسفره وجه نقدی مورد نظر خود را از طریق درگاه اینترنتی به حساب کمیته امداد طرح همسفره پرداخت کنند.

«همسفره» به کمک کودکان محروم می‌آید

رحیمی گفت: بر اساس پایش کودکان زیر 6 سال که در دهه 80 صورت گرفت، لزوم رسیدگی به کودکان دچار سوء تغذیه در دستور کار قرار گرفت. کودکان آیندگان کشور ما هستند و رسیدگی به آنها در زمان مطلوب باید انجام شود، چراکه رشد مغزی کودکان تا 6 سالگی صورت می‌گیرد و در صورت کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه، این کودکان از لحاظ رشد مغزی صدمات جبران ناپذیری خواهند دید.

رحیمی درباره نحوه شناسایی کودکان دچار سوء تغذیه گفت: تنها راه شناسایی این کودکان خانه‌های بهداشت هر منطقه است که با توجه به نمودار رشد این کودکان خانواده‌های محروم شناسایی و به کمیته امداد معرفی می‌شوند و پس از ارزیابی تمکن مالی آنان، تحت پوشش طرح همسفره قرار می‌گیرند.

«همسفره» به کمک کودکان محروم می‌آید

وی با بیان اینکه آمار اعلام شده طی تحقیقاتی است که از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته است، گفت: شاید آمار واقعی سوءتغذیه بیشتر از 135 هزار نفر باشد، اما همه آنها جزء خانواده محروم که توانایی تامین مواد غذایی را ندارند، نیستند. بلکه بخشی از سوء تغذیه ها ناشی از ناآگاهی خانواده ها از نحوه تغذیه کودکان است.همچنین همه کسانی که تحت پوشش طرح همسفره قرار می‌گیرند، لزوما تحت پوشش کمیته امداد نیستند، چون هر چند برخی خانواده ها توانایی بالا بردن سبد غذایی خانواده را ندارند، اما جزء قشر محروم محسوب نمی‌شوند.

«همسفره» به کمک کودکان محروم می‌آید

مدیر کل بهداشت و درمان کمیته امداد امام(ره) یادآور شد: این طرح در همه استان‌های کشور اجرا می‌شود و سبد غذایی یکسانی در اختیار کودکان شناسایی شده قرار می گیرد، مگر در مواردی که به لحاظ شرایط بومی و منطقه ای امکان تهیه یک محصول خاص فراهم نباشد. خانواده‌های کودکان دچار سوء تغذیه زیر6 سال تحت پوشش این طرح، علاوه بر دریافت سبد غذایی در زمینه‌های فرهنگی، مسکن، دریافت مستمری و درمان نیز مورد حمایت این کمیته قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار