سخنگوى وزارت بهداشت گفت: ایجاد تغییرات در نظام پژوهشی از طریق تداوم و اصلاحات در طرح تحول سلامت انجام می‌شود.

ایجاد تحول در نظام آموزشى و پژوهشى با ایجاد اصلاحات در طرح تحول سلامتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ايرج حريرچى، سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى که امروز برگزار شد درباره برنامه هاى وزارت بهداشت در دولت دوازدهم گفت: اين برنامه از لحاظ انطباق با اسناد بالادستى و قانون برنامه ششم و سياست هاى نظام، بالاترين ميزان هم سويى را دارد.

وی با بیان اینکه تك تك اين مواد بررسى شده و تمام احكام منطبق بر سياست هاى بهداشت و درمان است، تصریح کرد: اين برنامه طبق اصول برنامه نويسى، تعريف نظام سلامت، كاركردهاى نظام سلامت و بر مبناى اصول محورى سازمان جهانى بهداشت است.

حریرچی افزود: چشم انداز اصلى برنامه تا سال ١٤٠٤ است و با همكارى و هميارى مردم مى توانيم طبق بند ٢ سياست هاى كلى نظام سلامت جايگاه واقعى خود را در منطقه آسياى جنوب غربى پيدا كنيم.

سخنگوى وزارت بهداشت عنوان کرد: برنامه ما اين است كه از سوانح و بيمارى ها و آلودگى هاى زيست محيطى پيشگيرى كنيم.

استقرار نظام ارجاع و پزشك خانواده در دولت دوازدهم

وی با اشاره به اینکه ماموريت ما اولويت بخشيدن بهداشت بر درمان خواهد بود، بیان کرد: همچنين مشاركت افراد و جامعه در سلامت جامعه را بايد داشته باشيم،  بايد امنيت غذايى را براى همه كشور تامين كنيم.

حریرچی گفت: ايجاد تحول در نظام آموزشى و پژوهشى نيز از طريق تداوم طرح تحول سلامت و ايجاد اصلاحات انجام خواهد شد.

سخنگوى وزارت بهداشت اظهار کرد: شش اولويت اعلام شده كه اولويت اول تداوم و ارتقا و نهادينه سازى طرح تحول سلامت است، موضوع دوم استقرار نظام ارجاع و پزشك خانواده خواهد بود، برنامه تحول در آموزش و پژوهش پزشكى اولويت سوم ما خواهد بود.

وی بیان کرد: چهارمين اولويت ما تامين منابع مالى پايدار خواهد بود و تلاش مى كنيم از نفت و منابع ناپايدار خود را جدا كنيم و حتما كنترل هزينه ها اعمال خواهد شد.

اسامی مطرح شده برای جایگزینی افراد در معاونت هاى وزارت بهداشت را رد یا تایید نمی کنم

حریرچی گفت: پنجمين برنامه اصلاح ساختار نظام سلامت براى تقويت توليت سلامت و چابك سازى دولت و تفكيك نقش ها خواهد بود؛ مورد ششم اين است كه مولفه هاى اجتماعى موثر بر سلامت همانند اعتياد و طلاق و غيره را رصد و هم مديريت كنيم.

 سخنگوى وزارت بهداشت در خصوص احتمالات مطرح شده در فضاى مجازى مبنى بر جايگزينى برخى افراد در معاونت هاى اين وزارتخانه و مطرح شدن برخى اسامى گفت: قاعدتا با اتمام دوره چهار ساله و آمادگى براى دوره بعدى حتما تغيير و تحولاتى در ستاد و صف انجام مى شود و هدف آن ارتقا خواهد بود.

حریرچی با بیان اینکه كار كردن به عنوان معاون و مديركل با توجه به ٨٠٠ ميليون بار مراجعه بيماران به نظام سلامت بسيار دشوار است، گفت: اداره اين حجم عظيم و تامين سلامت مردم كار سختى است.

وی ادامه داد: پيشنهاد مى كنيم 2 سه هفته تا يك ماه صبر كنيد؛  تمام مواردى كه در فضاى مجازى مطرح مى شود نيز نادرست است و اسامى مطرح شده در فضاى مجازى را نفى و اثبات نمى كنم؛ تغييرات مشخص است و در زمان خود اعلام مى شود.

به استفاده از محصولات تراريخته و ارگانيك، بار سياسى ندهيم

سخنگوى وزارت بهداشت در ادامه درباره محصولات تراريخته گفت: در اين خصوص تصميم فقط با وزارت بهداشت نيست و نياز به تصميم گيرى بين بخشى دارد؛ اگر بشود با كود طبيعى و غيره بتوان نياز همه مردم جهان را تامين كرد خيلى خوب است، اما جهان به اين نتيجه رسيده كه غذا را فقط از روش كاملا ارگانيك نمى توان تامين كرد.

حریرچی گفت: گوشتى كه در كشور مصرف مى شود هم گاو و گوسفند بومى نيست، خواهش ما اين است كه به استفاده از محصولات تراريخته و ارگانيك، بار سياسى ندهيم.

وی بیان کرد: محصولاتى كه در كشور وجود دارد بايد اعلام شود و هم خودمان بررسى مى كنيم و آن چه در بازار وجود دارد كنترل شده و مضر نيست.

سوء استفاده از طب سنتی در ایران

سخنگوى وزارت بهداشت درباره واكنش انجمن هاى علمى در خصوص طب سنتى و دخالت برخى افراد در درمان بيمارى ها گفت: طبق سياست هاى كلى سلامت، بحث طب سنتى ايرانى وجود دارد.

حریرچی ادامه داد:  متاسفانه از عنوان طب سنتى در حال حاضر سوء استفاده مى شود،  افرادى را مى بينيم كه با عنوان های دينى و مذهبى، براى برخى بيمارى هاى مهم، درمان هاى كاملا غيرمناسب و غيرعلمى پخش مى كنند، اين مسائل 2 خطر دارد كه در وهله نخست درمان نامناسب است و در مرحله بعدی بيمار را از درمان مناسب محروم مى كنند.

وی اظهار کرد: در حوزه طب سنتى اعلام كرديم كه تدوين و تعيين استانداردها و شاخص هاى مراكز ارائه طب سنتى خواهيم داشت؛ هر كسى كه ادعاى ارائه خدمات بهداشتى و درمانى دارد بايد از وزارت بهداشت تاييديه بگيرد.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد:  وزارت بهداشت در زمينه فرآورده هاى طب ايران و تحقيقات حمايت مى كند و با موارد تخلف در اين زمينه بدون اغماض برخورد مى كنيم.

 پيشگيرى؛ راه حل مشكلات دهان و دندان

حريرچى درباره ارائه خدمات دندانپزشكى گفت: راه حل مشكلات دهان و دندان و خدمات سلامت دندانپزشكى، پيشگيرى است؛  يكى از راه هاى مشاركت جامعه در حوزه سلامت مواردی همچون  مسواك زدن است.

وی ادامه داد:  در دهه هاى گذشته خدمات پيشگيرى ارائه نشده است و تلاش مى كنيم اين خدمات را نيز به مردم ارائه كنيم؛  توصيه اكيد به مردم و جامعه، پيشگيرى است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.